Monday, October 6, 2008

Daylight Saving Time

Semalam, mulai jam 02:00 pagi waktu Victoria, Australia, pusingan jam diawalkan satu jam menjadi 01:00 pagi. Begitulah setiap hari sehingga bulan Mac tahun hadapan. Bukan hanya melibatkan Victoria tetapi sebahagian besar negeri di hemisfera selatan Australia, cuma waktu mulanya sedikit berbeza. Ianya dikenali sebagai Daylight Saving Time (DST) ataupun Summer Time. Tujuannya untuk mengseimbangkan waktu siangnya yang agak awal dengan waktu urusan harian terutama waktu kerja, sekolah dan lain-lain aktiviti. Jarak masa di Victoria dengan Malaysia juga berubah, dari awal 2 jam kepada awal 3 jam.

Sebelum DST, matahari pagi mula bersinar sekitar jam 06:00 pagi, manakala terbenam hampir jam 07:00 petang. Malah setiap hari waktu paginya semakin awal dan waktu petangnya semakin lewat. Kemuncaknya di pertengahan musim panas nanti iaitu di bulan Disember di mana matahari terbit seawal jam 04:00 pagi dan tenggelam kira-kira jam 08:30 malam. Justeru itu Daylight Saving ini dilaksanakan. Jika tidak, bayangkan berapa lama masa diambil untuk menunggu masa masuk kerja/sekolah dan menunggu munculnya malam.

Setiap kali bermulanya Daylight Saving, pasti akan ada sedikit sebanyak kekeliruan dalam urusan seharian. Ramai yang tidak perasan dan masih mengikut waktu seperti hari-hari sebelumnya. Banyak temujanji yang terlewat dan adakala menimbulkan keributan. Namun semuanya disambut dengan senyuman dan kemaafan.

Untuk maklumat lanjut, sila rujuk posting setahun yang lepas di sini.

No comments: