Sunday, October 28, 2007

Daylight Saving Time

Hari ini bermulanya Daylight Saving Time di Australia (WA, SA, VIC, NSW & QLD) kecuali NT yang beriklim tropika seperti Malaysia di mana waktu harian dianjakkan ke hadapan awal sejam dari waktu sebenar. Kiranya sebelum ini waktu sebenar pukul 09:00 pagi, kini dianjakkan menjadi 10:00 pagi. Ianya akan berlanjutan kira-kira 5 bulan sehingga akhir bulan Mac 2008. Begitulah dilakukan setiap tahun.

Persoalannya kenapa dilakukan seumpama itu? Jawapannya simple aja, untuk selamatkan masa siangnya yang semakin memanjang terutama waktu paginya yang semakin awal. Menjelang musim panas (summer) yang akan bermula pada Disember nanti, setiap hari matahari muncul lebih cepat sehingga jam 03:00 am waktu sebenar dan terbenam agak lewat, melewati hampir jam 09:00 pm waktu sebenar.

Dengan anjakan masa kira-kira sejam dapat mempercepatkan urusan seharian terutama urusan kerja, sekolah, perniagaan dan lain-lain. Namun waktu solat tidak berubah dari segi waktu perlaksanaannya kerana ianya bergantung kepada perjalanan matahari. Cuma bagi yang bekerja dan bersekolah, mereka boleh mengerjakan solat Zohor di rumah kerana waktu Asarnya menjadi semakin lewat disebabkan oleh waktu kerja dan sekolahnya telah dipercepatkan.

Bayangkan tanpa Daylight Saving Time ini banyak masa di waktu paginya terbuang menunggu waktu sebenar untuk melaksanakan urusan seharian. Walaupun masa di sebelah petangnya menjadi semakin panjang tetapi ianya lebih baik, tambahan pula banyak aktiviti petang dapat dilakukan dengan lebih tenang dan teratur seperti pertandingan, bersukan, shopping dan seumpamanya.
Teringat ketika di Adelaide pada tahun lepas sewaktu menatap Islamic Taqwim yang diambil dari sebuah masjid selepas solat Jumaat. Kami beranggapan ianya tersilap cetak kerana tiba-tiba sahaja waktu solatnya melonjak lewat sejam dari waktu sebelumnya. Akhirnya kami dimaklumkan oleh warga Malaysia yang telah lama di sana bahawa ianya adalah Daylight Saving Time yang berlaku setiap tahun. Ooo... begitu ceritanya. Kami tergelak sesama sendiri mengingatkan andaian rambang kami.
Panduan :-

WA – Western Australia
SA – South Australia
VIC – Victoria
NSW – New South Wales
QLD – Queensland
NT – Northern Territory

No comments: