Monday, October 22, 2007

Eidil Fitr Warga Dandenong

6 suri Dandenong, dari kiri; Suraya, Laili, Su Aznan, Azura, Kak Siti (berdiri) dan Suharti

Semalam, Ahad (21/10/2007), kami warga Malaysia di Dandenong (6 keluarga) bersepakat menganjurkan rumah terbuka Eidil Fitr bertempat di rumah Aznan & Su untuk rakan-rakan rakyat Malaysia yang tinggal di sekitar Melbourne City (Coburg, Preston dll). Menu utama kami adalah BBQ Biri-biri, Ayam dan Sosej. Manakala menu sampingan sumbangan setiap keluarga tak kurang hebatnya, antaranya Dendeng (kalau tak kami, siapa lagi..8), nasi beriani, roti jala, serawa durian, kuey teow goreng, mee goreng, puding, ketupat dan macam-macam lagi.

BBQ penuh aksi. Dari kiri; Khairul, Ropidi dan Khairuddin
Jam 08:30 pagi, kami mula berkumpul mengatur meja berserta juadah, membakar arang untuk BBQ dan lain-lain keperluan. Di samping kerahan tenaga 6 keluarga ini, kami berterima kasih atas ringan tangan rakan-rakan dari Clayton; Khairuddin, Azliza, Khairul, Azlina dan Norin.

Sementara menunggu kedatangan para jemputan, kami terlebih dahulu menikmati aneka juadah yang terhidang. Dan yang pasti daging BBQ panas menjadi pilihan utama, apatah lagi dengan aroma baunya yang mengecur selera.

Tetamu ralit menjamu selera
Sekitar jam 10:30 pagi, para tetamu yang datang secara konvoi mula sampai secara berperingkat-peringkat memenuhi laman belakang rumah Aznan & Su yang agak luas, termasuklah tetamu jemputan lain di kalangan rakan sekerja dan kenalan berdekatan. Kami turut berterima kasih atas kesudian Dr. Ali dari MSD yang turut sama memeriahkan sambutan walaupun sedikit terlewat. Melihatkan kemeriahan suasana sambutan, teringat akan sambutan Eidil Fitr keluarga yang diadakan hampir setiap Syawal di Hulu Kelang, sekurang-kurangnya terubat sedikit kerinduan terhadap keluarga di tanah air.

Cuaca semalam amat baik tetapi agak panas dari hari-hari sebelum ini, menjangkau 33 darjah Celcius. AlhamduliLlah semuanya berjalan lancar dan juadah pun mencukupi. Kami mula beredar meninggalkan rumah Aznan & Su dengan wajah penuh kepuasan walaupun terasa amat penat sekali. Insya Allah minggu hadapan kami warga Dandenong akan berkonvoi pula ke tempat mereka, memenuhi jemputan seumpamanya. Jumpa di sana….

No comments: