Monday, November 17, 2008

Tae Kwon Do

Bergambar bersama Master Jemal Hasan (jaket coklat) dan Master Mohamed (jaket merah) selepas grading
Telah setahun Izzuddin masuk Tae Kwon Do di sini. Pagi Ahad baru-baru ini (16/11/2008) buat kali keduanya Iddin menyertai grading, naik bengkung @ tali pinggang. AlhamduliLlah, Iddin berjaya melakukannya dengan baik. Dari Kuning 2 kepada Kuning 3. Begitu juga rakan dari Malaysia, Izzati Wafir yang naik dari Kuning 3 kepada Biru 1. Malah kedua-duanya mendapat pujian dari pemeriksa dan pengajar. Tahniah Iddin. Tahniah Izzati.

Pertubuhan Tae Kwon Do yang disertai di sini adalah Olympic Tae Kwon Do Centre (OTC) di bawah seliaan Jemal Hasan, pemegang tali pinggang hitam 7th Dan. Pengajarnya pula adalah Mohamed Mohabbei, pemegang tali pinggang 4th Dan, seorang yang amat bersemangat tinggi. Para pelatihnya majoriti beragama Islam, kebanyakannya keturunan Turki. Dahulu, latihannya 2 kali seminggu di masjid-masjid di Dandenong dan juga di Keysborough, kira-kira 20 km dari Dandenong.

Sejak bulan lepas, latihannya ditingkatkan kepada 3 kali seminggu dengan mengekalkan latihan setiap pagi Ahad di Masjid Emir Sultan, Dandenong, manakala 2 kali lagi setiap petang Selasa dan Khamis di Menzies Hall, juga di Dandenong. Tiada lagi latihan di Keysborough. Lebih memudahkan kami menghantarnya walaupun yuran bulanannya bertambah AUD 10.00 kepada AUD 30.00.

Iddin dalam acara sparring
Di tanah air, Iddin memang pernah menyertai latihan Tae Kwon Do kendalian Speed Power bertempat di sekolahnya (Sekolah Kebangsaan Hulu Kelang). Cara latihannya sedikit berbeza, begitu juga ketika grading. Di sini, penekanan diberikan kepada kepantasan dan kekuatan fizikal. Begitu juga dengan sparring, diberikan pendedahan sedari awal lagi. Pattern atau bunga gerak kurang diberikan tumpuan kecuali ketika hampir tarikh ujian.

Di Malaysia, grading-nya agak kerap, 3 – 4 kali setahun berbanding di sini, dalam setahun hanya 2 kali sahaja. Jadi kiranya berhajatkan tali pinggang hitam, kenalah bertahan paling kurang 4 tahun yang memerlukan disiplin serta kekuatan fizikal dan mental yang tinggi. Iddin nampaknya tak sempat sampai ke tahap itu kerana kami akan berada di Australia ini hanya 3 – 3 ½ tahun sahaja.

Tak mengapalah boleh sambung di tanah air nanti. Cuma masalahnya, setakat mana pertubuhan Tae Kwon Do di tanah air nanti menerima pakai sistem di sini. Mungkin ada tapi perlu mencari.

Tunggu dan lihat. Yang penting, Iddin perlu teruskan perjuangannya di sini sehingga ke tahap yang terbaik. Insya Allah, kami sentiasa memberikan sokongan.

No comments: