Tuesday, November 25, 2008

Tetamu dari Adelaide > Yaya

Syariah @ Yaya adalah kenalan ketika di Adelaide. Kini di tahun akhir pengajian peringkat PhD dan dijangka akan pulang ke tanah air pada awal tahun hadapan. Di rumah sewanya tempat kami menumpang ketika bercuti di Adelaide di pertengahan tahun dahulu. Bersama kami ketika itu adalah mak dan abah serta Hadi dan kawannya, Khalil.

Malam Jumaat baru-baru ini (20/11/2008), Yaya bersama makciknya, Asiah dan anak saudaranya dari Malaysia telah singgah bermalam di rumah kami. Sehari sebelumnya mereka ke Mt Gambier yang terkenal dengan Blue Lake dan Sinkhole. Seterusnya menikmati keindahan alam di pesisiran pantai Great Ocean Rd sebelum sampai ke Melbourne.

Hari Jumaatnya, bertemankan Laili dan Imran, seharian mereka di DFO (Direct Factory Outlet), memilih koleksi kitchenware yang diminati. Ole-ole kegilaan kaum hawa ketika ke Melbourne.

Keesokan harinya, mereka bertolak balik ke Adelaide. Dalam hujan yang agak lebat berserta angin, mereka menyinggah di Victoria Market, di tengah Melbourne City, yang terkenal dengan barangan cenderahati, menaiki keretapi dari Caufield. Takut mereka untuk berkenderaan ke sana. Bukan hanya mereka, kami pun serupa, kecuali terpaksa. Paling tak seronok jika beriringan dengan tram di tengah jalan raya yang sibuk dan bertemu hook-turn yang mengelirukan.

Moga tercapai hajat mereka berkunjung ke Melbourne. Mohon maaf dari kami atas layanan yang tidak seberapa. Sampaikan salam untuk rakan-rakan di Adelaide. Insya Allah ketemu lagi di lain ketika.

p/s. Dalam kesibukan dan ketergesaan, terlupa untuk bergambar.

No comments: