Friday, November 28, 2008

Harga Petrol Turun

Harga petrol terus menjunam. Perkembangan yang amat menggembirakan. Purata harga di Melbourne pada hari Rabu adalah AUD 1.09 seliter. Penganalisa menjangkakan akan terus turun kepada purata harga AUD 1.05 seliter pada minggu hadapan, seiring dengan harga pasaran dunia yang terus jatuh di bawah paras USD 50.00 setong. Bermakna akan ada stesyen minyak akan menjual dengan harga di bawah AUD 1.00 seliter. Sesuatu yang telah lama tidak ditemui kecuali ketika di Adelaide dahulu.

Sebagai makluman, seperti yang disentuh di dalam entri terdahulu (klik sini), harga petrol (serta diesel dan NGV) di Australia berubah setiap hari mengikut harga pasaran minyak dunia. Malah harga di setiap stesyen minyak juga tidak sama antara satu sama lain. Setiap minggu pula, kebiasaannya harga pada petang Selasa sehingga tengahari Rabu adalah paling murah.

Penurunan harga petrol benar-benar melegakan pengguna. Kos pengisian tangki minyak juga semakin menjimatkan. Umpamanya, kos pengisian tangki berkapasiti 60 liter kini AUD 63.00 pada harga AUD 1.05 seliter berbanding AUD 97.00 pada harga AUD 1.62 seliter empat bulan lalu. Jimat AUD 34.00. Satu jumlah yang agak besar.

Menurut penganalisa dari RACV, harga rendah ini akan terus kekal sehingga akhir tahun ini, sekaligus mengiringi ketibaan Krismas dan Tahun Baru 2009. Moga-moga. Kalau boleh biarlah terus-terusan begitu. Tambahan pula sekolah akan bercuti panjang sepanjang musim panas ini. Panjanglah sedikit langkah untuk menerokai tempat-tempat pelancongan. Mungkin juga boleh terus ke Adelaide.

No comments: