Saturday, January 5, 2008

Harga Minyak Naik Lagi...

Dilaporkan harga minyak mentah di pasaran dunia telah melonjak tinggi, buat pertama kali mencecah USD 100 setong pada hari Rabu, sekaligus harga petrol dan diesel juga naik mendadak. Penangan kenaikan harga “timah hitam” ini bukan sahaja dirasai di Australia tetapi di seluruh dunia. Difahamkan, puncanya adalah kekurangan stok ekoran keganasan di Nigeria, pengeluar minyak terbesar di Afrika serta pergolakan politik di Pakistan selepas pembunuhan Benazir Bhutto beberapa hari lalu.

Di Australia, harga minyak (petrol dan diesel) berubah setiap hari (mulai tengahari sehingga tengahari berikutnya) mengikut harga pasaran minyak mentah dunia, tiada penetapan harga seperti di Malaysia. Malah harganya berbeza antara satu stesyen minyak dengan satu stesyen minyak lain walaupun di atas jenama (brand) yang sama seperti BP, Shell, Caltex, United dll dan di satu kawasan yang sama. Dengan kata lain, setiap stesyen minyak saling bersaing antara satu sama lain dalam menetapkan harga dengan pelbagai strategi pemasaran yang tersendiri.

Dalam seminggu akan ada satu hari di mana harganya paling rendah dan ianya menjadi tumpuan utama pemandu kenderaan untuk mengisi minyak. Mengikut trend sekarang, waktu termurah adalah mulai tengahari Selasa sehingga tengahari keesokan harinya. Selepas itu harga akan naik sedikit demi sedikit sehingga mencecah harga tertinggi pada hujung minggu sebelum turun kembali pada hari Isnin. Untuk mengenalpasti stesyen terdekat yang menjual minyak termurah, kita boleh dapatkan melalui internet yang disertakan sekali alamat dan peta lokasinya.

Stesyen minyak berjenama utama seperti Shell dan Caltex menawarkan potongan harga 4 sen bagi setiap liter yang dibeli dengan syarat menunjukkan docket yang terdapat pada slip pembelian AUD 30.00 ke atas di pasaraya tertentu. Docket ini boleh digunakan dalam masa sebulan dari tarikh pembelian. Tambahan potongan harga 2 sen atau 4 sen diberikan lagi kiranya membuat pembelian sekurang-kurangnya AUD 5.00 di kedai stesyen minyak yang menawarkannya. Bagi kami, stesyen minyak seumpamanyalah yang menjadi pilihan dan diisi seminggu sekali ketika harga yang termurah. Docket ini selalu kami perolehi kerana setiap minggu sekurang-kurangnya sekali kami berbelanja barangan keperluan harian di pasaraya-pasaraya tersebut seperti Coles dan Safeway.

Setiap stesyen minyak akan memaparkan harga harian dalam kiraan sen di papan harga gergasi yang terletak di hadapan premis mereka. Terserah kepada pembeli untuk membuat pilihan. Purata harga minyak harian sebelum ini adalah sekitar 136 sen seliter (@ AUD 1.36). Pada waktu harga termurah ianya boleh merudum sehingga 117 sen seliter dan harga termahal melonjak sehingga 148 sen seliter. Dengan kenaikan harga minyak mentah dunia ini, NRMA Motoring and Services menjangkakan harganya akan melewati 150 sen seliter dalam masa seminggu. Kemungkinan ini ada asasnya kerana sehari dua ini harga minyak agak tinggi sehingga mencecah purata 146 sen seliter.

Inilah yang menjadi trauma pengguna kenderaan di Australia (juga di Victoria) kerana majoriti kenderaan persendirian yang digunakan adalah kereta berbanding motorsikal yang agak susah untuk ditemui. Cara yang paling murah adalah berjalan kaki atau menaiki basikal bagi yang tempat kerjanya berdekatan. Bagi yang tempat kerjanya agak jauh, car pool atau menaiki keretapi/ tram mungkin menjadi pilihan. Untuk lebih jimat, kurangkan perjalanan di luar, tambahan pula sekarang musim panas di mana adakala suhunya melebihi 40 darjah Celcius.

Masyarakat Australia juga agak demanding, apatah lagi selepas kemenangan besar Parti Buruh pimpinan PM Kevin Rudd baru-baru ini yang dilabelkan lebih “penyayang”. Kesan kenaikan minyak ini memungkinkan permintaan pekerja untuk mendapatkan elaun yang lebih dari kerajaan. Justeru itu telah kedengaran gesaan kepada syarikat-syarikat pembekal minyak agar dapat menyerap segala kos kenaikan tersebut dengan mengekalkan trend harga sekarang apatah lagi mereka dikatakan telah mengaut keuntungan besar sebelum Krismas dahulu.

Tunggu dan lihat sahajalah apakah perkembangan seterusnya ataupun tunggu sahaja harga minyak mentah kembali menjunam jatuh.

No comments: