Sunday, January 6, 2008

Tetamu Dari Malaysia - 05

Wan (duduk tengah) bersama Radin dan Bahiah di sebelah kanannya serta Laili dan anak-anak

“Wan tak tahu ke mana dia orang bawa, Wan ikut aja". "Tak sangka sampai ke sini pula”

Itulah bicara ibu kepada Bahiah, mertua Radin yang datang bertamu ke rumah kami petang semalam. Beliau datang bersama Radin dan Bahiah tanpa Lukman dan Imran yang ditinggalkan di rumah kerana kurang sihat. Beliau lebih suka membahasakan dirinya Wan dan amat mudah mesra dengan sesiapa yang ditemuinya hatta kanak-kanak sekalipun. Itulah kelebihan seorang yang berusia seperti Wan yang telah mempunyai 21 orang cucu.

Kami mula mengenali Wan ketika berkunjung ke rumah Anang di Wellington Road pada hari raya Eid Adha lalu. Selepas itu sekali lagi di rumah Khairuddin-Azliza di Steward Road pada hujung minggu lepas. Dah hampir sebulan Wan berada di sini dan dijadualkan akan pulang ke Malaysia sehari dua lagi. Katanya, “Pucuk ubi banyak yang tak dipetik, semak samun dah meninggi tak ditebas” dengan loghat nogorinya.

Wan bersama Hanisah, Solehah dan Imran
Setiap kali bersua, Wan yang amat peramah sering menyuarakan kerisauannya atas jemputan makan di merata tempat sehingga berat badannya dah naik 10 kg. Lauk-pauk yang dihidangkan amat menyelerakan terutama daging dan ayam. Wan dinasihatkan agar kurangkan makan lauk seumpamanya dan lebihkan makan sayur.
Maka, hidangan kami semalam sedikit berlainan; ikan goreng, ikan asam pedas berserta sayur campur. Sop tulang pun ada, khusus untuk anak-anak dan jika ada yang tak makan ikan. Amat berselera sekali Wan makan tak terkecuali sop daging turut diratah tanpa menghiraukan rungutannya sebelum ini. Sempat kami bergurau, “Tak apalah Wan, balik Malaysia nanti bolehlah turunkan berat badan”.

Kira-kira sejam mereka berada di rumah kami sebelum memohon diri untuk pulang kerana ada urusan keluarga yang perlu disegerakan. Mengikut kata Wan, Insya Allah beliau akan datang lagi ke Melbourne pada masa akan datang. Terima kasih Wan kerana sudi datang dan Insya Allah ketemu lagi di lain ketika, jika tidak di sini, mungkin di Tampin, Negeri Sembilan.

No comments: