Thursday, January 3, 2008

Anak-anak Bermain Kriket

Semalam cuacanya agak baik, tak berapa panas, hujan pun tak turun dan angin pula sepoi-sepoi bahasa, amat sesuai untuk kegiatan luar. Dan inilah yang ditunggu-tunggu oleh Iddin lebih-lebih lagi bagi mengisi masa di waktu cuti sekolah yang panjang ini.
Sejak 2,3 hari lepas, setelah mendapat khabar cuaca hari ini cerah dengan suhu sekitar 25 darjah Celcius, tanpa lengah mohon kebenaran untuk keluar bermain kriket. Maka persetujuan bersama diambil dengan rakan-rakan Malaysia untuk berjumpa di padang sekolah mereka (Dandenong North Primary School) jam 09:00 pagi. Kebenaran ibu bapa mereka perlu diperolehi terlebih dahulu. AlhamduliLlah semuanya tiada masalah kecuali Ashraf, anak Lajiman yang telah ada rancangan awal untuk ke pantai bersama keluarganya.

Yang terawal sampai adalah anak-anak Wafir, Mad dan kakaknya, Izzati yang dihantar oleh ibunya. Diikuti oleh Iddin bersama-sama Faiz, anak Aznan dan Najwan, anak Abg Nordin yang sedikit terlewat bangun tidur. Seterusnya turut sama disertai oleh anak-anak Mohd Noor, Amir dan Mizi menjadikan 7 orang semuanya sebelum Ika, anak Aznan turut datang sejam selepas mereka mula bermain. Masing-masing membawa bekal air botol untuk menyegarkan tekak ketika dahaga. Biskut dan kueh-mueh dihantar oleh Abg Nordin dan Su Aznan untuk mengalas perut bagi yang belum sempat makan di rumah.

Riuh-rendah padang sekolah dengan jeritan dan gelak ketawa mereka apabila wicket jatuh terkena bola, mengejar bola yang dipukul jauh dan tak sempat ditangkap dengan pelbagai lagak dan gaya, adakala melucukan mereka. Betapa seronoknya mereka bermain, berlari ke sana sini, melempar dan mengejar bola tanpa henti, mengubah posisi bersilih ganti tanpa menyedari masa berlalu begitu cepat sekali. Janji berhenti jam 11:00 pagi berlanjutan hingga melewati jam 12:00 tengahari.

Mereka berhenti setelah terasa kepenatan dan perut pula mula berkeroncong. Berarak mereka berjalan ke rumah Aznan sebagai tempat berkumpul melepaskan lelah sambil merancang untuk bermain lagi petang nanti. Begitu bersemangat sekali mereka, apatah lagi inilah peluang untuk bersama tak sepatutnya dilepaskan begitu sahaja. Kata sepakat diambil dengan kebenaran ibu bapa masing-masing untuk bermain lagi petangnya selepas waktu solat Asar di padang Oasis, di seberang jalan rumah kami di Heatherton Road.

Petangnya, hampir jam 06:30 petang mereka berjumpa di padang bersama set kriket. Najwan tak datang, menurut Faiz, tak dapat kebenaran ibunya tapi Ashraf turut serta setelah dimaklumkan oleh Iddin akan permainan yang dirancangkan itu. Yang lain-lain semuanya datang. Suara jerit pekik dan ketawa seronok mereka bergema di tengah padang. Akan tetapi mereka main tak lama, kira-kira jam 07:30 petang mereka dah berhenti, mungkin dah ada janji dengan ibu bapa mereka untuk pulang ke rumah sebelum jam 08:00 petang.
Mungkin akan ada lagi rancangan mereka selepas ini. Tunggu sahajalah.

No comments: