Wednesday, January 2, 2008

Fenomena Musim Panas

Cuaca hari ini agak baik, panas dengan suhu sekitar 30 darjah Celcius. Semalam agak panas sehingga mencapai suhu 42 darjah Celcius. Begitu juga kelmarin. Beberapa hari sebelumnya pun panas dengan suhu antara 35 – 40 darjah Celcius. Ketika panas, bahangnya amat terasa lebih-lebih lagi apabila berada di luar. Malah di dalam rumah pun amat terasa dengan hawa panas yang terpengap sehingga mencapai suhu 33 darjah Celcius. Tidur malam pun berkipas. Selama ini kami hanya menggunakan kipas untuk mendapatkan suasana yang lebih selesa tetapi sehari dua ini terpaksa hidupkan air cond.

Dengan cuaca seumpamanya, biasanya dinasihatkan kegiatan luar perlu dikurangkan terutama di kalangan kanak-kanak. Berkebetulan sekarang cuti sekolah, jadi anak-anak lebih banyak masanya di rumah. Kelas Tae Kwon Do yang diikuti oleh Iddin pun terpaksa dibatalkan dengan pesan oleh Master, di lain ketika jika suhunya menjangkau 40 darjah Celcius, secara automatik kelasnya batal. Akan tetapi melalui siaran televisyen, lain pula ceritanya, pantai-pantai dikunjungi ramai termasuk kanak-kanak untuk berjemur dan mandi-manda seolah-olah satu pesta pula.

Begitulah suasana di musim panas, sesuai dengan musimnya. Akan tetapi adakala cuacanya boleh berubah secara tiba-tiba dari panas kepada sejuk. Hujan turun sepanjang hari, adakala agak lebat selama beberapa hari dengan suhu sekitar 15 darjah Celcius sedangkan musim panasnya dah hampir sebulan. Itulah yang kami alami pada minggu lepas sewaktu ke Great Ocean Road.

Tidak menghairankan, malah sedia dimaklumi dengan cuaca yang tidak menentu sehingga dikatakan “4 musim dalam satu hari”. Ini kerana adakala boleh ditemui sejuk terasa sehingga ke tulang di sebelah pagi, berpeluh panas di tengahari, tiba-tiba hujan turun di sebelah petang dan nyaman suhunya di sebelah malam. Pernah disarankan oleh kawan, jangan lupa bawa sweater atau wind-breaker walaupun nampak cuaca cerah dan panas di sebelah paginya.

Waktu siang di musim panas ini lebih panjang dari waktu malamnya, hampir 15 jam berbanding malamnya kira-kira 9 jam sahaja. Matahari keluar kira-kira jam 06:00 pagi dan terbenam kira-kira jam 08:30 petang. Waktu Zohor agak panjang, sekitar 4 jam bermula kira-kira jam 01:15 petang sehingga jam 05:30 petang. Begitu juga waktu Asarnya sekitar 3 jam. Waktu Maghribnya hanya 2 jam sehingga jam 10:30 malam. Menunggu waktu Isyak yang agak lewat, adakala kecundang dahulu terutama anak-anak, selepas solat Maghrib sahaja dah mencari bantal.

Pepohonan masih menghijau daunnya, begitu juga rerumput masih menghijau dan memanjang setiap hari. Tetapi adakala rumputnya seolah-olah dah nak mati, warna kekuningan jelas kelihatan terutama di laman rumah dan di padang-padang yang luas terbentang. Ianya berlaku kira-kira sebulan lepas setelah panas terik sejak beberapa minggu sebelumnya, ingatkan berterusan sehingga tiba musim gugur (autumn) tetapi datang hujan ia kembali menghijau. Bunga-bungaan pun masih banyak yang berkembang tetapi tidaklah semeriah musim bunga (spring).

Di musim panas ini, masing-masing kelihatan berpakaian seakan-akan tak cukup kain terutama ketika santai seperti ke pasar, shopping complex dll. Yang lelaki ramai memakai seluar pendek dengan baju T dan ada juga hanya singlet sahaja. Yang wanitanya pula dengan skirt atau hanya memakai seluar pendek dan ada berbaju tanpa lengan. Adakala malu mata melihat suasana seumpamanya di merata tempat. Apa nak buat, ini negara orang dengan majoriti non-muslim, sedangkan kat Malaysia sendiri pun apa kurangnya tetapi mungkin lebih terkawal tambahan pula mereka yang berpakaian sopan masih ramai.

Kepada yang minat melancung, musim ini adalah disarankan untuk berjalan dan berkunjung ke tempat-tempat yang menarik. Umumnya cuacanya agak baik sepanjang hari dengan hujan yang jarang-jarang turun dikatakan boleh melancarkan segala perancangan. Tambahan pula waktu siangnya yang panjang, dan bagi Muslim pula waktu Zohor pun agak panjang, sempat pulang ke rumah untuk solat terutama ketika berjalan-jalan di kawasan yang berdekatan.

Begitulah secara ringkas fenomena musim panas di Melbourne sekarang.

No comments: