Monday, January 21, 2008

Majlis Perpisahan Untuk Keluarga Aznan

Para tamu bergambar kenang-kenangan bersama keluarga Aznan


“Nan, bila nak balik ke Malaysia”

“Belum tentu lagi, tunggu tarikh Viva dulu baru tahu bila”


Begitulah jawapan dari Aznan. Begitulah juga nadanya jika ditanyakan pada Su. Malah telah berkali-kali soalan seumpamanya diterima hampir setiap hari, mungkin naik jelak Aznan dan Su dibuatnya…8). Apa nak buat, masing-masing prihatin dan terasa sayu untuk berpisah dengan mereka yang amat baik kepada semua. Bagi keluarga kami, Aznanlah orang pertama yang kami hubungi sebelum datang ke Melbourne setelah mendapat namanya dari En. Fuad MSD walaupun kami langsung tidak mengenalinya. Beliau jugalah yang menjemput kami di lapangan terbang bersama-sama Khairuddin serta menguruskan tempat tinggal sementara di rumah Khairuddin.

Kami sekeluarga bergambar bersama Aznan sekeluarga
Kami, warga Dandenong telah lama merancang untuk mengadakan majlis perpisahan tersebut khusus untuk komuniti Dandenong walaupun beberapa majlis seumpamanya telah kerap kali diadakan oleh komuniti pelajar Malaysia lain. Setelah mendapat tahu tarikh penerbangan pulangnya, kami telah mengadakan perbincangan mengenainya pada minggu lepas di rumah Abang Nordin dan petang Sabtu (19/01/2008) menjadi kenyataan.

Ramalan cuaca beberapa hari lalu meramalkan hari tersebut agak panas dengan suhu sekitar 31 darjah Celcius. Jadi masanya telah diubah dari jam 02:00 petang kepada 05:00 petang. Akan tetapi pada hari berkenaan cuacanya agak membimbangkan. Dari pagi kelihatan mendung sahaja dan menjelang petang hujan turun renyai-renyai. AlhamduliLlah, ianya tidak berlarutan dan majlis dapat dilangsungkan dengan selesa, tambahan pula suhunya tidak berapa panas.

Persediaan majlis telah dilakukan sejak hari sebelumnya lagi. Seekor biri-biri (lamb) dipotong lamb chop ditempah oleh Lajiman-Mohd Noor-Rasydan di Marmara Halal Meat. Isi ayam untuk sate diuruskan oleh Laili dan petangnya dipotong oleh Azura sebelum diperap dengan rempah sate. Suharti pula menyediakan ikan bakar bersalut tempoyak. Pagi Sabtu, mereka berkumpul di rumah Lajiman untuk menguruskan perapan lamb chop dan mencucuk sate serta memasak kari.

Menjelang jam 05:00 petang, meja juadah mulai dipenuhi pelbagai makanan yang amat menyelerakan seperti kari biri-biri, roti panjang, nasi himpit, nasi goreng, rojak buah, karipap, puding jagung, agar-agar, buah-buahan dan pelbagai lagi. Warga Dandenong serta para jemputan mulai memenuhi ruang belakang rumah Lajiman. Antara jemputannya adalah keluarga Badrul, Khaizuran, Naza, Kak Aida, Shaharuddin, jiran Lajiman Muslim Turki, Dr. Nahar dan Kak Yati Nordin serta Dr. Ali MSD. Tak terkecuali jemputan istimewa, Sdr Aznan dan Su sekeluarga.

Pada masa yang sama BBQ lamb chop dan sate serta ikan bakar mula berasap mengeluarkan aroma yang menarik selera sehinggakan setiap kali diletakkan ke dalam talam terus berpindah masuk ke pinggan. Menariknya anak-anak perempuan pun tidak ketinggalan membantu membakarnya.

Anak-anak lelaki dengan agendanya tersendiri, berkejar ke padang sekolah yang terletak tak jauh dari rumah Lajiman untuk bermain kriket. Ibu bapa dan para jemputan kelihatan begitu santai dan seronok sekali sambil menjamu selera. Suara bualan sesekali diiringi gelak tawa kedengaran di sana-sini. Anak-anak kecil berlari mengejar bola dan ada yang jatuh tertiarap tapi bangun kembali.

Kemeriahannya amat terasa sehingga tidak sedar masa bergerak amat pantas sekali. Di akhir majlis, Sdr Aznan dan Su telah dijemput untuk menyampaikan sepatah dua kata salam perpisahan dan amanat untuk rakan-rakan di Dandenong - moga hubungan sesama warga Malaysia dapat terus diperkukuhkan dengan perjumpaan dan pertemuan yang kerap. Insya Allah ianya akan diusahakan. Sebelum beredar, sesi bergambar bersama hadirin telah diadakan sebagai kenang-kenangan.

Terima kasih Aznan dan Su sekeluarga. Terima kasih semua warga Dandenong. Terima kasih pada semua yang hadir. Jumpa lagi.

No comments: