Monday, January 28, 2008

Tetamu Dari Adelaide - Kak Ros

Hujung minggu baru-baru ini kami menerima tetamu yang tidak disangka-sangka, Kak Rosita (Kak Ros) dan anaknya, Anugerah @ Aurrolni (Ron). Mereka datang ke Melbourne kerana mengunjungi keluarga Najeeb dan Luqman di Thomastown.

Keluarga Kak Ros dan Bapak Uka mula dikenali sewaktu Laili mengikuti sub-speciality course di Adelaide pada akhir tahun lepas. Mereka berasal dari Indonesia dan kini telah berstatus warganegara Australia. Mereka dah lebih 20 tahun tinggal di bumi kangaroo ini sejak Pak Uka ditugaskan menguruskan kerja-kerja pemasangan kereta nasional Australia, Holden.

Pada petang Jumaat sewaktu kami berkunjung ke rumah Dr. Mariana di Clayton, Laili menerima panggilan telefon dari Kak Ros dan meminta datang menjemputnya di Thomastown. Tambahan pula dikatakan kawannya ada rumah untuk disewa. Din dan Gee yang turut serta ke rumah Dr. Mariana dan sedang mencari-cari rumah sewa di sana nampaknya berminat dan bersama-sama mereka ke sana.

Mereka tiba di rumah kami agak lewat, kira-kira jam 11:30 malam. Mereka sempat menjamu selera tetapi ala kadar sahaja, sop tulang dan roti. Kak Ros cepat mesra orangnya. Katanya, rasa bagaikan mimpi dapat berjumpa kami sekeluarga setelah agak lama berpisah. Pelbagai topik dan perkara yang diperbualkan, kebanyakannya berkisar tentang corak hidup di Melbourne dan Adelaide yang amat jauh bezanya. Menurut Kak Ros, orang Melbourne agak kasar dan persekitarannya agak menyesakkan berbanding di Adelaide yang agak peramah dan sopan orangnya dengan suasananya yang agak tenang. Memang diakui kerana kami sendiri pernah mengalaminya.

Dalam rancak berbual tidak disedari waktu dah pun melewati jam 01:00 pagi. Walaupun masih banyak perkara yang nak dibualkan tetapi masa tidak mengizinkan kerana pagi esok mereka perlu bangun awal untuk menaiki bas pulang ke Adelaide.

Pagi Sabtu, selepas sarapan pagi, kira-kira jam 06:30 pagi, kami menghantar mereka ke stesyen bas di Spencer St di tengah-tengah Melbourne City. Kami sendiri sebenarnya agak asing dengan jalan-jalan di City, sekadar berpandukan kepada Melway (peta jalan). Perjalanan kami lancar dengan jalan yang agak lenggang kerana hari hari cuti, memudahkan kami menyusurinya tanpa bimbang tersalah memilih laluan (lane). AlhamduliLlah kami tiba kira-kira jam 07:10 pagi, 20 minit sebelum bas dijadualkan bertolak.

Terima kasih Kak Ros dan Ron kerana sudi datang. Sampaikan salam untuk Pak Uka. Insya Allah ketemu lagi kita di lain ketika.