Monday, January 21, 2008

Seminggu Sibuk & Din-Gee Di Rumah Kami

Sepanjang minggu ini kami sekeluarga agak sibuk. Setiap hari bersilih ganti terasa begitu cepat sekali, sedar-sedar dah hujung minggu. Malam yang sedia pendek terasa lebih singkat masanya kerana tidur pun agak lewat, biasanya melewati jam 12:00 malam. Bukan sahaja kami yang tidur lewat tetapi anak-anak juga sehingga perlu dipaksa untuk tidur. Semuanya kerana seronok menerima tetamu bermalam di rumah kami.

Dah hampir seminggu kenalan lama semasa di MIMOS Berhad, Shaharuddin (Din) dan orang rumahnya, Azizah (Gee) – juga ex-MIMOS berserta 4 orang anak perempuan mereka berada di rumah kami sejak mereka tiba pada 14hb. lalu. Din telah 2 tahun bertukar kerja sebagai pensyarah di USIM (Uni Sains Islam Malaysia, sebelum ini dikenali KUIM). Mereka datang ke Melbourne kerana Din melanjutkan pelajaran ke peringkat PhD di La Trobe University yang terletak di Kingsbury, kira-kira 40 km daripada rumah kami.

Kami menjemput mereka di Melbourne Airport pada pagi Isnin,14hb tersebut bersama-sama dengan Abang Nordin yang memandu Toyota Taragonya khusus untuk mengangkut beg-beg dan kotak-kotak yang dibawa (Terima kasih Abg Nordin). Hari tersebut mereka tak ke mana-mana, hanya berehat di rumah, melepaskan lelah dan penat dalam penerbangan. Anak-anak nampaknya agak pemalu, sekadar pandang memandang sahaja, namun petangnya masing-masing dah bermain bersama. Begitulah tingkah anak-anak cepat mesra walaupun tidak pernah bersua.

Hari-hari seterusnya agak sibuk bergerak ke sana-sini membantu Din dan Gee menguruskan urusan mereka. Hari Selasa ke Commonwealth Bank untuk membuka akaun dan mendaftar talian telefon bimbit dan wireless internet di kedai telefon di Monash Uni. Kebetulan hari tersebut adalah hari terakhir tawaran separuh harga untuk wireless internet.

Hari Rabu kami ke Kingsbury kerana ada temujanji pemeriksaan rumah dengan realestate agent. Kesempatan yang ada, kami meninjau beberapa buah rumah yang diiklankan untuk disewa yang diperolehi melalui internet dan juga brosur dari Barry Plant, salah satu agen hartanah. Sempat kami singgah mengambil kereta Mitsubishi Nimbus kami yang siap dibaiki di Derby St dan singgah di rumah Ustaz Razak di Regent Rd, Preston untuk solat Zohor dan Asar (Terima kasih Ustaz Razak dan isteri, Gee).

Hari Khamis, kami, kedua-dua keluarga ke Kingsbury lagi untuk pemeriksaan rumah dan juga ke La Trobe Uni untuk mendaftar dengan dibantu oleh Nizam, pensyarah USIM yang telah setahun di La Trobe. Kami sempat singgah di rumah pasangan anak dua, Azizi dan Fadzlina, pensyarah UiTM dan rumah Hamdan dan Fariza (kedua-duanya orang Terengganu), juga pensyarah UiTM yang baru tiba kira-kira sebulan lalu bersama-sama 4 orang anaknya. Menurut Nizam, di sekitar La Trobe terdapat hampir 10 keluarga - tak sangka begitu ramai tapi rakan-rakan di surburb lain tak mengetahuinya. Insya Allah selepas ini kami akan sentiasa berhubungan.

Hari Jumaat kami berkunjung ke rumah Aznan dan Su di Suzanne St yang akan pulang ke Malaysia pada 02/02/2008 sambil membantu mengangkat barang-barang yang hendak dihantar pulang ke tanah air. Hari Sabtu, Din dan Gee ke Kingsbury kerana ada pemeriksaan rumah. Manakala kami di Dandenong sibuk menguruskan majlis perpisahan untuk keluarga Aznan yang diadakan pada petangnya di rumah Lajiman.

Hari Ahad, kami berkumpul di rumah Aznan membantu sekadar termampu membersihkan rumah dan persekitarannya bersama rakan-rakan dari Clayton dan Dandenong. Rumah perlu dikosongkan dan lantainya perlu dimop (jika tiada carpet) atau divacuum (jika sebaliknya). Sawang perlu dibuang dan tingkap perlu dilap bersih. Rumput perlu dipotong pendek, begitu juga pokok-pokok di sekitar rumah perlu ditrim dengan kemas. Yang terakhir adalah garaj yang menjadi tempat simpanan barangan juga perlu dikosong dan dikemaskan. Itulah prosedurnya sebelum menyerahkan kunci rumah kepada agen.

Tengaharinya kami menjemput semuanya ke rumah kami untuk makan tengahari dan petangnya selepas menyambung kerja di rumah Aznan dijamu dengan bubur kacang. Begitulah, jika saling membantu, kerja yang berat pun terasa ringan dan kerja yang banyak pun terasa sedikit. Barangan yang sedia ditempah dan tiada penempahnya tapi masih elok diangkut pulang ke rumah, bukan sahaja untuk kami tetapi juga untuk keluarga Din-Gee yang sedang mencari rumah sewa.

No comments: