Wednesday, November 12, 2008

Dandenong Show 2008

Dandenong Show 2008 telah pun berlalu. Selama 2 hari diadakan pada hujung minggu baru-baru ini (08 - 09/11/2008) bertempat di Greeves Reserve Park, Bennet Street, kira-kira 10 minit dari rumah. Acara tahunan kali ke 137 ini sama sahaja seperti tahun lepas kecuali tambahan slot untuk pertunjukan kuda. Tahun lepas slot berkenaan tidak dibenarkan kerana kuda-kuda sedang dilanda wabak selsema. Malah susun atur gerai dan program pun tiada bezanya.

Kami ke sana pada hari kedua, selepas Iddin tamat latihan tae kwon do di Masjid Emir Sultan, Dandenong. Cuacanya panas kering, adakala berangin, suhu sekitar 25 darjah Celcius. Mengenangkan peritnya panas, tidak larat nak ke sana. Tapi anak-anak begitu teringin sekali. Tak mengapalah, asalkan mereka gembira.

Mula-mula sampai, kami terus ke tapak jualan kerana anak-anak dah tak sabar nak singgah di gerai Everything $1. Pelbagai item dijual, dari kesukaan kanak-kanak sehinggalah keperluan orang dewasa. Semuanya berharga $1 satu. Masing-masing membeli buku catatan dan stickers.

Seterusnya kami ke bahagian pameran kraftangan dan kreativiti di Bangunan A. Lukisan, tekatan, sulaman, gubahan dan ukiran antara yang menarik berserta pemenang bagi setiap kategori. Di Bangunan B pula adalah kesukaan Imran, dunia haiwan. Terdapat pelbagai haiwan yang diletakkan di dalam kandang, antaranya biri-biri, kambing, alpaca, pony, ayam, itik, burung dan ular.

Tak sangka Imran masih lagi takut untuk mendekati dan menyentuhnya. Izzuddin pula berkesempatan melilitkan ular di leher, satu pengalaman yang mungkin tidak dilupakannya. Lain-lain aktiviti yang ditunjukkan adalah proses membuat pakaian dari bulu biri-biri, bermula dari mencukur sehinggalah siap ditenun. Tidak banyak tumpuan kami mengenainya kerana tahun lepas kami telah mendapat penjelasan mengenainya termasuk melihat kerja-kerja mencukur bulu biri-biri dijalankan.

Aktiviti luar bangunan pula, antaranya persembahan pentas, mewarna, pertunjukkan pengakap (scouts), puppet theater dan Wacca show. Anak-anak singgah menonton puppet show dan juga turut bermain alat muzik bersama patung koala, Wacca. Malah Imran lebih seronok, siap menari dan bergelek lagi.

Di satu tapak lain pula dipenuhi dengan pelbagai aktiviti fun fair termasuk berbentuk pertaruhan, antaranya melempar bola, menembak tin, melontar gegelang dan lain-lain. Terdapat juga permainan seperti ferris wheel, dodgecar, beach slide dan no limit tetapi semuanya mahal. Kami tak ke sana. Tiada tiket diskaun seperti tahun lepas. Tambahan pula semuanya dah kepenatan.

Kami pulang setelah hampir 3 jam di sana. Yang diidamkan adalah minuman untuk membasahkan tekak dan makanan untuk mengisi perut. Mata pun turut kuyu dan layu. Dapat tidur sepicing terasa amat melegakan.

No comments: