Friday, May 30, 2008

Cuti-cuti Australia > Adelaide (Wildlife Park)

Pagi Ahad yang lenggang. Sebelum ke asrama sewaan Nita dan Saliza di Flinders University, kami berpusing-pusing di Adelaide City. Mengamit nostalgia 2 tahun yang lepas. Melewati Victoria Square dan Central Market sebelum singgah di hadapan University of Adelaide. Tiada perubahan yang ketara kecuali tram kini telah pun melalui laluan jalanraya, sama seperti di Melbourne City. Dahulu tram ini melalui terowong bawah tanah dan berhenti di hentian berhadapan Victoria Square. Kini hentian tersebut tiada lagi.

Kami bertolak pulang ke Melbourne petangnya, kira-kira jam 02:00 petang selepas makan tengahari di rumah Azami. Melalui Dukes Hwy bersambung dengan Western Hwy. Singgah di Nhill kra-kira jam 07:00 malam untuk solat jamak di tempat letak kereta bersebelahan tandas awam yang diterangi lampu. Suhunya amat sejuk sekali, sekitar 8 darjah Celcius. AlhamduliLlah, kami tiba di Dandenong jam 11:30 malam.

Sabtu (26/04/2008)

Petang Sabtu, selepas makan tengahari di rumah Pak Uka-Kak Ros di Ascot Park, kami ke masjid di Marion Rd untuk solat jamak. Masjid ini asalnya adalah gereja. Malah majoriti masjid di seluruh Australia berasal dari gereja. Abah amat teringin untuk ke sana. Masjid yang biasa dikunjungi ketika tinggal di Sturt dahulu. Kini dalam proses pembinaan bangunan tambahan di hadapannya.

Seterusnya kami ke Cleland Wildlife Park yang terletak di Mt. Lofty Ranges, kira-kira 20 km dari Adelaide City. Cuaca pada petang tersebut kurang baik. Sesekali hujan turun renyai-renyai dan adakala lebat. Sejuknya amat terasa. Tidak banyak kereta di tempat letak kereta.

Memasuki kawasan terbuka kangaroo, kami mulai diserbu dek kangaroo yang kelaparan. Mungkin kerana kurang pengunjung bermakna kurang makan. Berbekalkan makanan haiwan yang dibeli di kaunter tiket, tangan disuakan. Basah dan sedikit melekit terkena air liur dan lidah kangaroo yang kasar. Makin kerap dihulurkan makanan, semakin banyak kangaroo yang berkerumun di sekeliling. Anak-anak ketakutan, apatah lagi apabila diserbu kangaroo yang besar dan nampak garang. Lebih-lebih lagi turut sama dihampiri burung emu yang besar dan tinggi.

Terdapat beberapa jenis kangaroo di Park ini, antaranya Red Kangaroo, Western Grey, Euros dan juga spesis dari Kangaroo Island yang terkenal. Menariknya, terdapat juga kangaroo putih, dikatakan kangaroo balar. Kangaroo jantan dikenali dengan warnanya merah/ coklat, manakala kangaroo betina pula berwarna biru/ kelabu. Terdapat juga wallabi, seakan-akan kangaroo tetapi bersaiz lebih kecil diletakkan dalam kawasan yang sama dengan kangaroo, antaranya Rock Wallaby, Dama Wallaby dan Swamp Wallaby. Begitu juga burung emu dan lain-lain burung seakan-akan itik/ angsa dilepaskan bebas bersama-sama kangaroo.

Laili dan anak-anak serta mak dan abah dah biasa kerana pernah ke sini dahulu. Akan tetapi bagi Hadi dan Khalil, ianya adalah pengalaman baru dan amat ditunggu-tunggu. Inilah saat paling berharga yang amat sukar ditemui. Di Melbourne pun setakat ini hanya di Warrook Farm sahaja yang pernah ditemui para pengunjung dapat memberi makan kangaroo dari tangan (hand feeding) tetapi bilangannya tidak banyak. Itulah tujuan kami membawa mereka ke Cleland Wildlife Park agar dapat berinteraksi secara bebas. Seronok sekali nampaknya Hadi dan Khalil melayan kerenah haiwan-haiwan tersebut, tak menang tangan dibuatnya.

Di Koala Close-up, kami diberikan penerangan ringkas berkaitan koala sambil mengosok mesra di belakang haiwan pemalu tersebut. Kami bernasib baik kerana sesi tersebut hanya diadakan sekali sehari sahaja dari jam 02:00 – 04:00 petang. Ketika suhu melebihi 32 darjah Celcius, peluang seumpamanya tidak dibenarkan kerana koala kerimasan panas ketika itu.

Di samping itu terdapat juga haiwan lain yang terletak di kurungan masing-masing, antaranya dingo, Tasmanian devil, wombat, echidna dan burung-burung. Haiwan seakan-akan tikus mondok yang besar; potoroo, bettong dan bandicoot pula kelihatan bebas bergerak di merata tempat.

Sesungguhnya pengalaman di Cleland Wildlife Park ini amat berharga sekali. Jika berpeluang ke Adelaide, inilah antara tempat yang seharusnya dikunjungi.

3 comments:

Anonymous said...

Hello,nice post thanks for sharing?. I just joined and I am going to catch up by reading for a while. I hope I can join in soon.

Anonymous said...

Saѵed as а favοrіte, I lovе your websitе!


Also νіsit my website - local garden centers

Anonymous said...

Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
I'll make sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post. I'll definitely comeback.


Feel free to visit my weblog - home cellulite treatment