Saturday, July 5, 2008

Menjenguk Che' di Terengganu

Dah seminggu saya kembali ke Melbourne setelah hampir 3 minggu pulang secara mengejut ke Malaysia. Pulang menjenguk Che’ (ibu) di Terengganu yang tiba-tiba ditahan di Wad 8CD, Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), disyaki menghidap sakit jantung. Puncanya Che’ kelihatan amat lemah dan terasa sakit di ulu hati. Dipercayai tanda-tandanya telah lama dialami. Namun Che' tidak suka menyusahkan ahli keluarga dan lebih rela menanggungnya sendiri.

Dr. Wan Fazidah dari Klinik Wan Fazidah, Batu Enam mengesyaki ada masalah penyaluran darah ke jantung, mungkin disebabkan injap atau salur darah yang tersumbat. Dengan usaha Kak Long setelah mendapat Surat Rujukan dari Dr. Wan Fazidah, Che’ terus dibawa ke Unit Kecemasan HSNZ sebelum dimasukkan ke wad.

(Info : Dr. Wan Fazidah bolehlah dikatakan doktor keluarga kami. Beliau adalah rakan sekelas Kak Long ketika di SK Manir. Juga kenalan rapat Laili sewaktu belajar di peringkat Medical Degree di UKM)

AlhamduliLlah, setelah 3 hari 3 malam di wad, Che’ dibenarkan pulang ke rumah dengan dibekalkan ubat-ubatan untuk 2 bulan. Menurut Dr. Fadzlina yang merawatnya, anginanya tidak stabil di mana terdapat salur darah ke jantung yang tersumbat. Rawatan susulan di MPOD @ Kompleks Klinik Harian, HSNZ akan bermula 10/08/2008. Keadaannya sekarang stabil. Che' dinasihatkan kurangkan sedikit keaktifannya menguruskan dapur dan kedai ketika di rumah.

Jutaan terima kasih pada adik-beradik yang amat mengambil berat keadaan Che’ terutama Kak Long yang mengusahakan langkah terbaik untuk Che’ serta menjaga Che’ ketika malamnya. Jika dilihat secara lebih mendalam, betapa banyak hikmah yang terjelma dari perencanaanNya.

Ya Allah, kupohonkan ampunanMu. Kurniakanlah kesihatan kepada Che’ dan juga Ayah. Jadikanlah kami adik beradik, anak-anak yang sentiasa menyanjungi dan menyayangi kedua-duanya. Himpunkanlah kami semua dengan ikatan kekeluargaan yang harmoni dan ukhwah yang suci. Ameen Ameen Ya Rabbal ‘a la min.

No comments: