Thursday, July 31, 2008

Setahun di Melbourne

Imran kesejukan di Melbourne Airport, baru tiba dari Malaysia

Hari Ini Dalam Sejarah. Rupa-rupanya dah genap setahun kami sekeluarga berada di bumi Australia, lebih khusus lagi di Melbourne.

Masih jelas diingatan, pagi 31hb. Julai, 2007 kami menjejakkan kaki di Melbourne Airport di Tullamarine. Dalam dingin musim sejuk, sekitar 9 darjah Celcius kami menunggu rakan yang tidak pernah dikenali wajahnya, Sdr Aznan dan Sdr Kharuddin datang menjemput. AlhamduliLlah, Celcom 019 yang dibawa dari Malaysia dapat ber-SMS dengan Aznan setibanya kami di ruangan menunggu.

Aznan hanya dikenali melalui emel yang dibagi oleh Sdr Fuad, ketika itu seorang kakitangan di Melbourne MSD. Seterusnya Aznan mengaturkan tempat menginap sementara untuk kami di rumah Khairuddin-Noor Azliza, tidak jauh dari Monash University, Clayton di mana Laili akan mendaftar. Rupa-rupanya Din dan Liza, kedua-duanya orang Terengganu, satu negeri dengan saya.

Anak-anak bermain di belakang rumah Din-Liza
Dalam usaha mencari rumah sewa, kami amat-amat hargai pertolongan dari Din. Ke sana sini dibawanya kami untuk meninjau dan membuat pemeriksaan terhadap rumah yang dihajati sehingga mengorbankan masa kerjanya sendiri. Terasa bersalah pula. Dahlah menumpang di rumah mereka, bebankan mereka dengan masalah kami pula. AlhamduliLlah kami mendapat rumah sewa yang diduduki sekarang di Dandenong selepas 3 minggu menumpang rumah Din-Liza.

Jutaan terima kasih pada Din dan Liza serta Aznan atas pertolongan kalian. Juga pada rakan-rakan lain yang tidak sempat disebutkan namanya di sini terutama di Clayton dan Dandenong.

Hadapan rumah sewa kami di akhir musim sejuk. Sakura mekar berkembang sedangkan pokok di sebelahnya hanya tinggal ranting sahaja
Jarak masa setahun yang dilalui, terlalu banyak pengalaman yang dialami. Dari sikap dan perwatakan manusia kepada persekitaran dan budaya yang pelbagai, sedikit sebanyak mematangkan tindakan dan pemikiran kami. Moga 2 tahun mendatang dapat kami terokai dengan sebaiknya di bawah lindungan dan keredhaan Allah SWT. Ameen.

No comments: