Tuesday, July 15, 2008

Cuti Penggal Kedua

Semalam, anak-anak kembali ke sekolah, menandakan bermulanya Penggal Ketiga persekolahan mereka (14 Jul – 19 Sept). Izzuddin, Hanisah dan Solehah di Dandenong North Primary School, manakala Imran di Dandenong North-East Kindergarten.

Dua minggu bercuti Penggal Kedua (28 Jun - 13 Jul) tidak serancak cuti-cuti penggal sebelum ini. Mereka lebih banyak masa di rumah. Minggu pertama, ibunya agak sibuk dengan seminar dan juga kerja kursus. Tambahan pula cuaca musim sejuk agak terasa kedinginannya hinggakan tidak selesa untuk berada di luar rumah. Mereka hanya dibawa ke Dandenong Library untuk pinjam buku dan DVD. Juga ke Dandenong Plaza untuk melepaskan rasa bosan sambil menyertai aktiviti mewarna Shrek yang diadakan di ruang legarnya. Hujung minggunya pula ke Mt Waverley Community Centre untuk mengikuti Forum Perdana Islam anjuran Komuniti Melayu Islam Victoria (KMIV).

Pertengahan minggu kedua, kami dikunjungi kenalan dari Adelaide; keluarga Syidee-Salina dan keluarga Lokman-Ida. Mereka bermalam di rumah kami. Mereka datang melancong ke Victoria, antaranya menghayati keindahan pantai dan batuan arca di Great Ocean Road, membeli belah dan berjalan-jalan di Melbourne CBD dan bermain salji di Lake Mountain dan Mt Buller. Kami sekeluarga juga turut serta bersama mereka ke Lake Mountain.

Penghujung minggunya anak-anak sibuk menyiapkan kerja sekolah mereka. Izzuddin dan Hanisah dengan penganalisaan artikel berkaitan Olympic Games Beijing 2008, manakala Solehah pula dengan booklet cerita bergambarnya, The Baby Fish. Imran pula seperti biasa, turut sibuk dengan kreativitinya dalam Microsoft Powerpoint. Adakala berebut komputer bersama abang dan kakaknya.

No comments: