Monday, May 5, 2008

Cuti-Cuti Australia - Gold Coast

Selama seminggu, dari 28/03/2008 sehingga 04/04/2008 kami sekeluarga berserta mak, abah, Bakhtiar (Bat) dan Suraya (Aya) menjelajah timur Australia. Selama 4 hari di Queensland, kami mengunjungi beberapa tempat menarik di Gold Coast dan Sunshine Coast. Seterusnya turun ke New South Wales dengan tumpuan di sekitar Sydney selama 3 hari. Di Canberra ACT (Australia Capital Territory) pula hanya sehari sahaja sebelum bertolak pulang ke Melbourne.

Hari I : Jumaat (28/03/2008)

Kami bertolak dari Melbourne, Tullamarine Airport (Tiger Terminal) sekitar jam 07:00 pagi menaiki Tiger Airways A320 dan tiba di Gold Coast Airport kira-kira 2 jam selepasnya (jam 08:00 pagi waktu Queensland). Muatan kargonya tak sama seperti penerbangan antarabangsa. Untuk bagasi, hanya 15 kg @ 1 kotak/beg sahaja per penumpang yang dibenarkan. Malamnya kami tidur di rumah Ustaz Khairul-Dr. Intan Hakimah di Pascoe Vale South, 15 km dari rumah mereka. AlhamduliLlah kami sempat solat Subuh di ruangan menunggu sebelum berlepas.

Dari airport, menaiki Kia Carnival yang disewa dari Thrifty Cars, kami terus ke Australia Zoo di Beerwah, Sunshine Coast, kira-kira 170 km jaraknya. Buat pertama kali menggunakan GPS In Car Navigator, Navman S30 yang dibeli beberapa hari sebelumnya sebagai penunjuk jalan.

Australia Zoo sememangnya terkenal dengan ikon The Crocodile Hunter (Steve Irwin) yang meninggal dilibas ekor ikan pari kira-kira 2 tahun lepas di Great Barrier Reef. Asalnya, zoo ini dikenali sebagai Beerwah Reptiles Park dibuka oleh Bob dan Lynn Irwin pada tahun 1970. Pada tahun 1992 pengurusannya diserahkan pada anak mereka, Steve dan pasangannya Terri dan mulai terkenal di seluruh dunia.

Umumnya tidak banyak haiwan di zoo ini, sekitar 20 jenis sahaja dengan didominasi oleh beberapa spesis buaya. Tidak hairanlah kerana itulah keutamaan keluarga Irwin. Kami sempat melewati 10 kolam buaya, menonton aksi semulajadi buaya, burung dan ular berunsur pendidikan di Crocoseum (ala stadium) dan beberapa haiwan lagi. Hujan lebat membantutkan penerokaan kami, malah kami basah lencun kerananya. Kira-kira jam 4:30 petang kami bertolak pulang ke Gold Coast menuju ke rumah sewa di Burleigh Heads.

Rumah sewanya agak besar dengan dekorasi yang simple tetapi menarik. Biliknya ada 4 kesemuanya dan ruang tamu yang luas. Ruang keluarganya selesa menghadap kolam renang kecil. Amat sesuai kiranya diambil idea untuk rumah sendiri. Bat dan Aya nampaknya berminat.

Hari II : Sabtu (29/03/2008)

Mak dan abah beserta Bat dan Aya tiba di Gold Coast Airport menaiki Air Asia dari Malaysia paginya. Terlerai segala kerinduan terutama anak-anak. Kereta sewa kedua diambil di airport. Asalnya ditempah Mitsubishi Colt 3 pintu, tak disangka diupgrade tanpa kos kepada Nissan Trail 4WD, seronoklah Bat yang memandunya.

Selepas solat jamak Zohor-Asar, kami ke Seaworld di Surfers Paradise, hampir 20 km dari rumah. Tempatnya amat menarik dan banyak tarikannya. Oleh kerana masa yang agak terhad, kami hanya sempat kunjungi sebahagian daripadanya sahaja, antaranya menyelami alam dugong di Dugong Discovery, menonton persembahan karakter popular Sesame Street; Big Bird, Elmo, Cookie Monster, Zoe, Bert dan Ernie sebelum bergegas ke Dolphin Cove menonton aksi-aksi menarik ikan lumba-lumba bersama para pelatihnya. Amat mengkagumkan. Penontonnya penuh memenuhi ruang duduk bertingkat.
Sempat juga kami singgah di auditorium Planet SOS yang menayangkan dokumentari bermesejkan selamatkan bumi dengan konsep 4D. Terasa bagaikan turut berada di dalamnya. Lain-lain tempat yang dikunjungi adalah Penguin Point, Polar Bear Shores (tapi bearnya tiada) dan akuarium.

Sayangnya kami tak sempat mengunjungi dan menyaksikan aksi-aksi di Shark Bay, Sea Lion Show dan Waterski Wipeout. Atau bermain air di Sesame Street Beach dan di Water Park. Begitu juga tidak merasai keseronokan menaiki Pirate Ship, Cockscrew dan Bermuda Triangle. Mungkin ada peluang di lain kesempatan.

Hari III : Ahad (30/03/2008)

Hari ini kami ke Sunshine Coast lagi mengunjungi UnderWater World. Ianya terletak di dalam bangunan 4 tingkat. Sebaik melangkah masuk sahaja, kami terus tenggelam dalam dunia hidupan air yang pelbagai jenis dan bentuk. Bermula dengan ikan pari yang kelihatan begitu jinak, penjelajahan kami diteruskan ke kawasan pelbagai koleksi ikan, otter, singa laut dan lain-lain lagi. Banyak nama hidupan yang tak pernah kami ketahui dan dengar, begitu juga dengan rupanya.

Seterusnya kami melangkah masuk ke dunia yang lebih gelap, Oceanarium melalui terowong bawah air sepanjang 80 meter yang berkapasiti 2.5 million air laut. Pelbagai hidupan laut dalam yang dapat disaksikan termasuk penyu, ikan pari, jerung gergasi dan ikan laut yang berwarna-warni. Juga pelbagai karang laut dan tapak sulaiman yang amat cantik sekali. Sesungguhnya, masih ada dunia selain daratan yang juga tidak kurang cantiknya. Kami tenggelam dalam keindahan ciptaan Allah.

Sebelum melangkah keluar, kami menjengah haiwan merangkak di Crawly Creatures Exhibit. Bersebelahan Underwater World, terdapat jeti Mooloolaba Harbour, pemandangan di sekitarnya cantik sekali.
Petangnya selepas solat, anak-anak ditemani ibunya melepaskan geram, terjun ke kolam renang. Airnya sejuk sekali. Seterusnya dituruti sama oleh Bat, Aya dan juga Abah selepas Maghrib.

Hari IV : Isnin (31/03/2008)

Untuk perjalanan seterusnya ke Sydney, Canberra dan Melbourne, kami menggunakan kereta syarikat Hertz, Toyota Camry dan Toyota Corolla.

Kami bertolak meninggalkan Burleigh Heads sekitar jam 11:00 pagi, melewati pantai yang memutih seterusnya melepasi sempadan Queensland ke Sydney. Jarak perjalanan yang agak jauh, kira-kira 800 km merentasi Pacific Highway.

Terkilan juga di hati, sepatutnya kami luangkan masa sehari untuk menikmati keindahan pantai Gold Coast yang terkenal itu. Tengoklah di lain ketika, Insya Allah jika dimurahkan rezeki dan dikurniakan kesempatan.

10 comments:

Unknown said...

Askum...

Best tengok gambar-gambar u... Actually i pernah study dulu di Melbourne for 2 years and stayed at Reservoir.

Just wanna ask the weather at goldcoast on January... is it ok? I tengok gambar2 u holiday ke sana maybe u can share it with me.

PLan nak bawa family members to g/coast January next year.

Hopes u can reply back to me.

tq

Anonymous said...

Great article, exactly what I needed.

my web-site ... cleanse the colon

Anonymous said...

Its such as you learn my thoughts! You seem to understand so
much approximately this, such as you wrote the
book in it or something. I feel that you can do with some
percent to force the message house a little bit, however instead of that,
that is excellent blog. An excellent read.
I will certainly be back.

my homepage ... Volusia county painters

Anonymous said...

I'll immediately grab your rss feed as I can not to find your e-mail subscription link or newsletter service. Do you've any?
Please let me understand so that I may just subscribe.
Thanks.

Review my blog post: sacpulse.com

Anonymous said...

Simply want to say your article is as astonishing. The clarity for your put up is
just excellent and that i can assume you are knowledgeable on this subject.
Well along with your permission allow me to grab
your RSS feed to keep up to date with forthcoming post.

Thank you a million and please carry on the enjoyable work.



my site - best paint Sprayers

Anonymous said...

Hi, i think that i saw you visited my blog thus i came to return the favor?

.I am trying to find things to improve my web
site!I guess its good enough to use a few of your ideas!
!

my web-site :: house painting

Anonymous said...

My partner and I stumbled over here different web page and thought I may
as well check things out. I like what I see so now i'm following you. Look forward to checking out your web page yet again.

My webpage; acid reflux cure

Anonymous said...

An impressive share! I've just forwarded this onto a colleague who was conducting a little homework on this. And he actually ordered me lunch because I discovered it for him... lol. So let me reword this.... Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to discuss this subject here on your internet site.

Also visit my page: master cleanse weight loss (www.pereche.ro)

Anonymous said...

Ahaa, its nice conversation about this article at this place at this webpage,
I have read all that, so now me also commenting at
this place.

Feel free to surf to my blog post ... graco magnum :: scamchecker.com
::

Anonymous said...

Ahaa, its good discussion on the topic of this post here at this web site, I have read all that, so now me also commenting at
this place.

Feel free to visit my weblog ... graco hvlp sprayer ()