Tuesday, August 3, 2010

Sewa Rumah

Sewa rumah di Australia, khususnya di Victoria lazimnya dikira secara mingguan. Manakala pembayaran sewa dan tempoh perjanjian sewaan pula bergantung kepada persetujuan bersama antara penyewa dan pihak agen hartanah/ tuan rumah. Kebiasaannya perjanjiaan ditandatangani setahun sekali dan pembayaran sewa pula dilakukan setiap bulan. Itulah juga yang kami perlu lakukan.

Rumah sewa yang kami diami kini telahpun 3 tahun kami duduki, sejak kami tiba di Melbourne dahulu. Istimewanya kami berurusan secara terus dengan tuan rumah; pasangan muda berketurunan Greek, Anastasios dan Kristy Strydis; tidak seperti kebanyakan penyewa lain yang berurusan dengan agen. Amat memudahkan kami.

Ketika memasuki rumah ini dahulu (13 Ogos 2007), kadar sewanya AUD 260/minggu (atau AUD 1,127/bulan). Memasuki tahun kedua, sewa mingguannya telah dinaikkan sebanyak AUD15 kepada AUD 275/minggu (atau AUD 1,191/bulan). Pada tahun ketiga (2009), kami merasa amat bertuah kerana sewa rumah kami tidak dinaikkan. AlhamduliLlah, rezeki kami.

Perjanjian sewaan untuk tahun ketiga akan tamat tidak lama lagi. Bermakna perjanjian sewaan baru perlu ditandatangani. Tuan rumah telah pun menghantar surat pemberitahuan sejak 3 minggu lalu.

Isi suratnya amat mengejutkan kami. Kadar sewaannya telah dinaikkan sebanyak AUD 25/minggu, menjadikan sewaan barunya AUD 300/minggu (atau AUD 1,300/bulan). Satu kenaikan yang dirasakan amat tinggi. Jika dinaikkan AUD 10/minggu kami boleh menerimanya.

Tidak dinafikan, sekiranya dilihat pada kadar sewaan rumah-rumah yang sedang diiklankan di sekitar Dandenong, kadar sewaan AUD 300/minggu adalah antara kadar terendah yang ditawarkan untuk rumah jenis sebuah dengan 3 bilik tidur. Akan tetapi bagi rumah sewa yang telah sedia diduduki, biasanya kenaikan kadar sewanya lebih rendah.

Namun, tuan rumah mempunyai hak ke atas rumah milik mereka sendiri. Serba salah kami dibuatnya. Segan rasanya untuk meminta dikurangkan, apatah lagi minta dikekalkan pada kadar sebelumnya. Lebih-lebih lagi tiada kenaikan pada tahun lepas... Emm, tidak salah jika mencuba...

Pada hari minggu baru-baru ini Laili menelefon tuan rumah, mohon kalau boleh dikekalkan kadar sewaan sedia ada untuk tempoh 5 bulan lagi sehingga kami dijadualkan pulang ke tanah air pada awal tahun hadapan. Menurut Tas, ianya perlu dibincangkan dengan isterinya.

Malam tadi, Kristy memberikan jawaban yang amat-amat menggembirakan, tiada kenaikan sewa. AlhamduliLlah, setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah SWT. Juga terima kasih tidak terhingga kepada Tas dan Kristy yang amat prihatin dan baik hati.

Terdetik di hati ini, alangkah bertuahnya jika terbuka hati mereka untuk mengenali dan mencintai agama nan suci, Islam. Tiada mustahilnya bagi Allah SWT. Ameen.

4 comments:

rezeki said...

salam

alhamdulillah, Allah makbulkan permintaan kalian

Shaharudin Ismail said...

alhamdulillah .. Dah tak lama lagi nak balik dah yer ...

ropidi 'n laili said...

Salam Pak Itam n Cik Din,

AlhamduliLLah dan Insya Allah.

Unknown said...

salam..saya noura pelajar perubatan boleh x saya nak mintak alamat tuan rumah di atas.. saya dan rakan2 berhajat utk menyewa rumah di situ.. utk tujuan pengajian kami di situ.. kami harap encik dapat membantu saya dan rakan2..ini emel sya nouraniz89@gmail.com