Tuesday, August 17, 2010

Demam-Selesema-Batuk

Keadaan cuaca di penghujung musim sejuk di Melbourne benar-benar tidak dapat dijangka. Beberapa minggu kebelakangan ini hujan dan panas silih berganti. Kerap kali pula diikuti sama angin yang menderu sejuk. Menurut ramalan, suhunya di sekitar 15 darjah Celcius. Berada di luar rumah dalam suasana seumpamanya sering membuatkan diri mengigil kesejukan.

Mungkin itulah sebabnya ramai yang mengalami demam, selesema dan juga batuk-batuk. Khabar diterima, hampir setiap keluarga Kg Dandy mengalaminya. Malah ada yang langsung tidak bermaya. Ibu dan ayah tidak terkecuali. Begitu juga anak-anak, terpaksalah bercuti sekolah untuk beberapa hari.

Kami sekeluarga pun turut sama terkena hawarnya di penghujung minggu lepas. Bermula dengan Imran, diikuti pula oleh Solehah. Ketika majlis makan-makan di rumah kami (Sabtu), kedua-duanya terlantar lesu di bilik. Kasihan, tidak dapat mereka bergembira bersama rakan-rakan sebaya mereka.

Keesokan harinya, Izzuddin dan Hanisah pula turut sama diserang demam dan batuk. Habis keempat-empat beradik terlantar tidak bermaya. Badan panas, tekak sakit, hidung tersumbat dan berair, badan sengal-sengal dan mata pun terasa gatal-gatal.

Suasana rumah yang sentiasa ceria dengan gurau senda, gelak ketawa dan suara berbicara bertukar kepada suasana muram dan senyap sunyi. Yang kendengaran hanyalah sesekali suara batuk dan keluhan tidak selesa. Makan dan minum juga tidak berselera. Apatah lagi ubat yang dimakan/ diminum pun terasa amat pahit.

Setakat ini kami berdua (ibu ayah) masih lagi bertahan walaupun adakalanya terasa juga bahangnya. Moga kami berterusan sihat tanpa mengalaminya.

Anak-anak sentiasa diingatkan bahawa penyakit itu tandanya Allah sayangkan kita. Allah sekadar ingin menguji keimanan kita. AlhamduliLlah, mereka redha. Dalam susah payah, mereka tetap bangun untuk berwuduk dan menunaikan setiap solat fardhu.

AlhamduliLlah, selang beberapa hari mereka beransur sembuh. Cuma Hanisah sahaja sedikit teruk, sepanjang minggu hanya berada di rumah. Adik beradik lain dapatlah juga ke sekolah walaupun ada hari terpaksa tidak hadir. AlhamduliLlah, mereka dapat menunaikan ibadah puasa Ramadhan yang bermula pada hari Khamisnya.

Kini suasana ceria kembali mewarnai kehidupan seharian. Ada masanya mereka masih kelihatan kurang bermaya. Insya Allah, itu hanyalah sementara. Badan perlukan masa untuk mengumpul tenaga.

No comments: