Sunday, August 1, 2010

3 Tahun di Melbourne

Menjengah masuk bulan Ogos, 2010, maka genaplah 3 tahun kami sekeluarga di berada di Australia, khususnya di Melbourne dan juga Dandenong. Satu jarak masa yang banyak mengajar kami akan nilai dan norma hidup sebagai perantau, jauh dari keluarga dan sanak saudara di tanah air tercinta, Malaysia.

Masih segar diingatan ketika kami mula-mula sampai di Melbourne 3 tahun lalu. Ketika itu kami tiada sesiapa di sini. Tiada rakan taulan dan saudara mara, apatah lagi ahli keluarga terdekat. Namun kami bertuah mendapat pertolongan yang amat bermakna dari para kenalan di Melbourne ini walaupun tidak pernah mengenali antara satu sama lain. Itulah keunikan ikatan ukhwah yang terjalin apabila berada di negara asing.

Penghargaan yang tidak terhingga kepada semua. Tidak sah kiranya tidak dinukilkan penghargaan teristimewa kami kepada dua keluarga yang banyak membantu kami iaitu keluarga Sdr Din Ganu (Khairuddin) –Nor Azliza dan Dr. Aznan-Suhana.

Dr. Aznan hanya dikenali melalui emel yang diberikan oleh pihak MSD. Diaturnya misi menjemput kami sekeluarga di Melbourne Airport bersama-sama dengan Sdr Din Ganu. Seterusnya hampir 3 minggu menumpang di rumah Din-Liza sehingga mendapat rumah sewa yang kami diami kini. Puja dan puji selayaknya untuk Allah SWT. Dengan bantuan mereka, segalanya dipermudahkan olehNya. Terima kasih Din-Liza dan Nan-Su.

Selama 3 tahun di Australia, terlalu banyak ilmu dari kitab alam semesta yang dapat diselami dan dihadami. Bermacam ajaran (ilmu pengetahuan) dan pengajaran dapat diselusuri, dirasai, diamati dan difikirkan secara saksama.

Persekitarannya yang amat berlainan dari Malaysia secara tidak langsung melahirkan alur pemikiran yang lebih terbuka. Lebih-lebih lagi dalam ruang lingkup kehidupan seorang Muslim dan Mukmin.
Sistem pendidikan, pentadbiran, perubatan, pengurusan alam sekitar dan keterbukaan masyarakatnya adalah antara skop yang amat kami gemari untuk diperbincangkan.

Pengalaman yang dilalui banyak mengajar diri. Kesempatan berjalan-jalan makan angin tanpa disedari membuatkan kami lebih merasai akan kepelbagaian ni’mat kurnianNya. Setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah SWT. Insya Allah, segalanya bakal menjadi pedoman untuk kami dalam menerokai sisa-sisa kehidupan di bumi Allah ini.

Kini, keseronokan berada di negara orang semakin menghilang, berganti kerinduan untuk pulang ke tanah tumpah darah, Malaysia. Bersabarlah. Insya Allah pada akhir tahun ini ataupun awal tahun hadapan impian akan menjadi kenyataan.

Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri.

No comments: