Monday, August 9, 2010

Jemputan Menyambut Ramadhan

Sebahagian foto majlis telah dimasukkan ke Album Foto Kami (Jemputan Ramadhan).

Sesekali dapat berjumpa rakan taulan, baru dan lama sememangnya amat menggembirakan. Apatah lagi menjemput mereka bertandang ke rumah sendiri.

Pagi semalam (Ahad) membawa ke awal petang, rumah kami dipenuhi ahli keluarga Kg. Dandy (komuniti rakyat Malaysia di Dandenong-Noble Park-Blackburn) dan beberapa keluarga orang kuat South Eastern Group. Sebenarnya telah lama kami tidak menjemput rakan-rakan seramai itu.

Lebih istimewa lagi turut sama memenuhi jemputan kami adalah kenalan lama yang tinggal di Pascoe Vale, Ustaz Khairul Anuar sekeluarga.

Pelbagai juadah yang dibawa amat menyelerakan. Begitulah mereka, setiap kali majlis diadakan di mana-mana sahaja, buah tangan setiap keluarga pasti ada, tanpa dipinta dan diharapkan. Adat timur yang terpuji. Sama-sama memberi, sama-sama merasa.

Di samping makan-makan dan beramah mesra, diselitkan sama beberapa agenda. Paling utama adalah penyampaian Tazkirah Penghayatan dan Pengimarahan Ramadhan oleh Al-Fadhil Ustaz Khairul Anuar sebagai persediaan dan panduan menyambut kehadiran bulan penuh barakah beberapa hari lagi.

Ramadhan bukan sekadar bulan puasa tetapi bulan untuk melatih diri kearah menjadi hambaNya yang benar-benar bertaqwa. Bulan keampunan dan perlepasan dari Neraka Jahanam. Bulan yang dilimpahkan dengan rahmat Allah yang tidak terhingga. Dan dianugerahiNya juga satu malam yang mempunyai kelebihan melebihi seribu bulan. Betapa agungnya bulan Ramadhan.
Moga Ramadhan tahun ini menjadi Ramadhan terbaik bagi kita semua berbanding Ramadhan-Ramadhan sebelum ini. Ameen.

Sdr Fauzi, Timbalan Presiden VMPGA pula memaklumkan Sambutan Eid-Adha dan Hari Keluarga VMPGA yang bakal dihoskan oleh komuniti SE pada bulan November nanti. Seterusnya pembentukan Jawatankuasa Penaja SEFC (Komuniti Keluarga South Eastern) yang dikendalikan oleh Sdr Anang Hudaya.

Melewati tengahari, para tamu mulai beredar pulang. Masing-masing bersalaman dengan harapan akan berjumpa lagi di lain kesempatan. Insya Allah.

Sebagai tuan rumah, kami merasa amat gembira dan seronok sekali. Penat, memang memenatkan. Tambahan pula 3 hari berturut-turut kami menerima kunjungan tetamu. Namun kepuasan mengatasi kepenatan. AlhamduliLlah, segalanya dipermudahkanNya.

No comments: