Sunday, August 29, 2010

Iftar Dandy : Rumah Huzaizi

Program Berbuka Puasa dan Solat Tarawikh mingguan Kg Dandy malam tadi telah diadakan di rumah Huzaizi/Zainah di Suzanne St, Dandenong. Setinggi-tinggi penghargaan kepada tuan rumah. Moga sentiasa dirahmati Allah SWT. Ameen.
Sebahagian foto program terdapat di Album Foto Kami (Iftar @ Rumah Huzaizi).

AlhamduliLlah, program berjalan lancar. Ruang belakang bersebelahan dapur dikhususkan untuk hidangan juadah pot luck. Deretan pelbagai jenis lauk pauk disusun kemas agar mudah diambil. Meja bulat pula dipenuhi bermacam-macam jenis kueh mueh serta kurma sebagai hidangan ringan berbuka sebelum solat Maghrib berjemaah di ruang tamu rumah.

Kehadiran ahli keluarga Kg Dandy amat memuaskan. Lebih menggembirakan dengan pertambahan ahli keluarga baru, Dr. Azhar dan Dr. Afidah berserta anak perempuan mereka yang baru berusia 9 minggu. Rupa-rupanya mereka telah lama tinggal di Gladstone Rd, Dandenong tetapi tidak pernah berjumpa. Baru petang semalam bersua di Bazaar Ramadhan @ Clayton, terus dijemput ke majlis berkenaan.

Turut sama menyerikan majlis adalah Ustaz Hasnizul dari Jabatan Pelajar Malaysia (MSD) Melbourne serta isteri, Ustazah Hafilah dan anak mereka, Idris.
Tazkirah ringkas telah disampaikan oleh Ustaz Zul tentang keperluan mengamalkan ajaran Al-Quran sebagai manual kehidupan. Al-Quran adalah daripada Allah SWT dan kita semua adalah hambaNya. Sudah selayaknya kita melaksanakan segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya.

Ustaz Zul juga adalah Ketua Amil Zakat Fitrah yang mewakili Tabung Amal Zakat MSD. Kesempatan ini telah diambil oleh sebahagian ahli keluarga Kg Dandy untuk menunaikan kewajiban berzakat.

Solat Isyak dan solat Tarawikh-Witir pula dilaksanakan selepas itu dengan diimamkan oleh Ustaz Zain. Lebih menggembirakan lagi, setiap minggu anak-anak lelaki berpeluang mengalunkan azan Maghrib dan azan Isyak mengikut giliran yang dipersetujui sesama mereka.

AlhamduliLlah, jelas terpancar kepuasan dan keseronokan pada semua kerana dapat bertemu muka seumpamanya. Terlebih lagilah kepada anak-anak. Seminggu sekali bertemu bagaikan telah lama tidak berjumpa. Ikatan silaturrahim yang sedia terjalin menambahkan lagi kemesraan. Begitulah indahnya ukhwah Islamiah.

No comments: