Tuesday, August 31, 2010

Bazaar Ramadhan Di Perantauan

Setiap kali tibanya bulan puasa, Bazaar Ramadhan mula dikerumuni oleh setiap lapisan masyarakat. Para penjual dengan pelbagai hasil jualannya, manakala pengunjung/ pembeli pula dengan carian mereka terutama juadah berbuka yang jarang-jarang ditemui.

Kemeriahan Bazaar Ramadhan di Malaysia sememangnya tidak dinafikan. Kerap kali ianya menjadi bahan bualan dan menggamit kerinduan bagi perantau di negara orang. Ekoran daripada itu, di mana-mana sahaja yang mempunyai ramai rakyat Malaysia pasti bazaar seumpamanya akan diadakan.
Tidak terkecuali di Melbourne ini. Cuma bezanya, ianya hanya diadakan di hujung minggu sahaja kerana kekangan pengajian dan tugasan harian. Apa nak buat, para penjualnya terdiri dari kalangan pelajar dan pekerja.
Bagi komuniti rakyat Malaysia di sebelah selatan Melbourne, Bazaar Ramadhan turut diadakan secara bergiliran di halaman rumah-rumah tertentu. Lokasinya di Clayton, bersebelahan Monash University.

Pada tahun ini program tersebut sedikit terlewat diadakan. Dua kali hujung minggu berlalu tanpa bazaar. Hanya pada hari Sabtu baru-baru ini ianya mula diadakan bertempat di rumah Sdr Azwardi-Syada.

Kami turut sama menyertainya, bukan sahaja sebagai pembeli tetapi juga sebagai penjual. Hasil jualan kami adalah dendeng dan dodol . Kedua-duanya adalah trade mark kami. Lain-lain jualan dari rakan sekampung di Dandenong, antaranya nasi hujan panas, kueh ketayap dan kueh raya dan roti jalan.

Di samping gerai kami, beberapa gerai lagi turut meriah dengan hasil jualan mereka tersendiri seperti ikan bakar, nasi kerabu, nasi dagang, murtabak, ayam/ikan percik, rojak dan bermacam-macam lagi termasuk pelbagai jenis kueh-mueh tradisional Melayu. Emm, semuanya amat menyelerakan...

Sambutan para pembeli amat menggalakkan terutama dari kalangan adik-adik pelajar undergraduates. Inilah masanya mereka dapat merasai makanan yang diidamkan.

AlhamduliLlah, jualan kami laku keras. Malah hampir 10 paket dendeng diborong oleh seorang pembeli sahaja. Terima kasih Shara..8) Lain-lain bahan jualan juga mendapat perhatian para pengunjung.

Umumnya kami merasa amat seronok sekali. Bukan sahaja kerana hasil jualan habis tetapi seronok dapat berjumpa rakan-rakan dan turut mendapat kenalan baru.

Dari pemerhatian kami, kesemua gerai jualan bukannya menjadikan keuntungan sebagai motif utama tetapi atas dasar kepuasan kerana dapat menyediakan kepelbagaian makanan untuk dikongsi bersama. Komen dari para pembeli sendiri membuktikannya. Itulah antara keunikan bermasyarakat di perantauan.

No comments: