Sunday, August 15, 2010

Iftar Dandy : Rumah Zamberi-Harlina

Malam tadi sempena kehadiran Ramadhan Al-Mubarak, komuniti Kg Dandy telah memulakan Program Berbuka Puasa dan Solat Tarawikh mingguan. Ianya julung-julung kali diadakan bersama rakan-rakan Kg Dandy setelah 4 kali kami melalui Ramadhan di perantauan Melbourne.

Sebelum ini biasanya sekadar majlis berbuka puasa kecil-kecilan atau pun menghadiri mana-mana program yang siap diatur seperti di Dewan Malaysia dan juga memenuhi jemputan kenalan di luar kawasan.

Malam tadi kami berkumpul di rumah Dr. Zamberi-Dr. Harlina di Gissing St, Blackburn South. Sambutan yang amat menggalakkan. Pelbagai kueh-mueh dan bermacam jenis nasi berserta lauk pauk dan ulaman sememangnya amat menyelerakan. Ditambah pula seharian berlapar, terasa semuanya ingin dimakan. Itulah nafsu namanya. Realitinya, setelah berbuka, sedikit sahaja masuk ke perut hilang segala lapar dan dahaga. AlhamduliLlah.

Suasana rumah riuh rendah. Anak-anak berkelompok di sana-sini dengan kumpulan umur masing-masing. Ibu bapa juga dengan urusan mereka tersendiri. Terasa bagaikan suasana di kampung di mana kesemua anak-cucu pulang beraya di rumah pusaka orang tua.

(Maaf, tiada foto. Terlupa bawa kamera setelah tergesa-gesa pulang dari mengikuti program di Dewan Malaysia @ City)

Majlis berbuka puasa berjalan penuh harmoni. Bermula dengan santapan kurma dan kueh-mueh, diikuti dengan solat Maghrib berjemaah diimamkan oleh Sdr Mubarak, sepupu Harlina. Seterusnya makan-makan sambil berinteraksi sesama rakan sehingga masuknya waktu Isyak. Kali ini solat Isyak dan Tarawikh diimamkan oleh Ustaz Zain. Lebih menyeronokkan, anak-anak dapat melalui pengalaman bersolat tarawikh ala Malaysia.

AlhamduliLlah, program pertama yang diatur berjalan dengan lancar. Setiap ruang yang ada dimaksimumkan sebaik mungkin untuk sama-sama melaksanakan ibadah kepadaNya. Berbanyak-banyak terima kasih kepada tuan rumah yang sudi menawarkan rumah mereka untuk program berkenaan. Moga dirahmati Allah SWT. Ameen.

Insya Allah, di penghujung minggu hadapan kami akan berkumpul pula untuk program mingguan seterusnya di rumah Sdr Lajiman/Suraya pula di Bedwell Ave, Dandenong.

No comments: