Sunday, August 22, 2010

Keputusan PRU Australia

Semalam adalah Hari Mengundi (Pilihan Raya Umum) di Australia. Hari untuk memilih parti mana antara 2 parti utama, Labor Party yang memerintah atau Coalition Party (Liberal dan National Party) yang bakal berkuasa di peringkat persekutuan.

Sekaligus memilih ahli parlimen bagi setiap kawasan yang ditandingi. Paling utama memilih siapakah Perdana Menteri Australia, samada Julia Gillard (Labor Party) ataupun Tony Abbott (Coalition Party).

Lewat pagi ini keputusannya telah diperolehi. Kemenangan tipis kepada Labor Party dengan kelebihan 1 kerusi sahaja, 72 kerusi berbanding 71 kerusi yang dikuasai oleh Coalition Party. Manakala 4 kerusi lagi dimenangi oleh Green Party dan Bebas. Kedua-dua parti mendakwa mereka berhak membentuk kerajaan.

Setakat ini Parlimen Australia terpaksa digantung sehingga persetujuan atau ketetapan bersama dicapai. Tunggu dan lihat apakah kesudahannya.

Sepanjang sebulan kempen pilihan raya berlangsung, kedua-dua parti berusaha keras untuk memenangi hati pengundi. Manifesto dan janji-janji pilihanraya tersebar luas dan bebas melalui pelbagai media massa termasuk televisyen, akhbar dan majalah. Menariknya, setiap manifesto meletakkan sasaran yang jelas apa yang ingin ditawarkan dalam bentuk facts and figures.

Debat perdana pula kerap bersiaran di televisyen melibatkan para pemimpin parti yang bertanding. Calon-calon juga bebas berkempen di mana-mana sahaja termasuk di jabatan kerajaan, balai polis, kawasan projek dan lain-lain.

Selebihnya terserahlah kepada para pengundi sendiri membuat keputusan.

Lebih seronok lagi, tiada sebarang poster calon atau parti dilihat bergantungan atau tercacak di mana-mana. Pemandangan yang bersih dan tidak menyemakkan.

Melihatkan suasana kempen pilihan raya, secara peribadi saya berpendapat negara kita sewajarnya dapat menimba kaedah yang dijalankan. Banyak faedahnya, malah amat menjimatkan.

No comments: