Saturday, August 7, 2010

Awal Ramadhan di Victoria

Semalam saya mendapat SMS dari Sdr Shaharuddin di Thomastown, Victoria memaklumkan pihak Board of Imams (BOI) telah mengumumkan penetapan awal Ramadhan di Victoria pada hari Khamis, 12/08/2010. Pengumumannya di website ICV disertakan di bawah.

Sebenarnya di Victoria ini khususnya dan Australia amnya, di samping ketetapan oleh pihak berkuasa agamanya, terdapat juga ketetapan lain dari pertubuhan-pertubuhan Islam atau masjid-masjid tertentu.

Di qariah kami, Dandenong dan sekitarnya yang kebanyakannya berketurunan Turki telah menetapkan awal Ramadhan pada hari Rabu, 11/08/2010. Difahamkan Afghans Mosque yang berdekatan juga menetapkan awal Ramadhan pada hari yang sama.
Lazimnya, kami rakyat Malaysia di Victoria mengikut ketetapan dari BOI sebagai panduan permulaan berpuasa Ramadhan. Dan itulah juga ikutan kami walaupun berada dalam qariah Dandenong.
Kepada semua, Selamat Berpuasa dan Beribadah di bulan nan barakah ini, Ramadhan Al-Mubarak.

---------------------------------------------

BOI Announcement for Ramadan 2010

Friday, 06 August 2010

Assalamu alaikum Wr. Wb.The Islamic Council of Victoria (ICV) would like to communicate the following announcement from the Board of Imams.

The first day of the holy month of Ramadan 2010 will be commencing on Thursday the 12th of August 2010.

We wish you all a blessed month filled with piety and goodness.

From the Islamic Council of Victoria, we also wish you all a blessed and holy month in which we can grow stronger in faith and piety.

Wasalaam
ICV Office

No comments: