Monday, August 16, 2010

Program Bersama Pakar

Pagi Sabtu, dua hari lepas, cuaca di Dandenong dan juga Melbourne City tidak menentu. Hujan dan panas silih berganti. Disertai pula angin yang bertiup kencang, menyejukkan lagi persekitaran di akhir musim sejuk ini.

Beberapa hari sebelumnya, saya mendapat makluman, ada program ceramah Bersama Pakar, W.E. (With Experts) di Dewan Malaysia Melbourne. Program anjuran bersama EHSAN (Badan Hal Ehwal Islam dan Pembangunan Insan) dan AUSIS (maaf, tak pasti pula singkatan untuk apa).

Terasa berat di hati untuk turut serta. Faktor jarak (kira-kira 30 km dari rumah) menjadi dalihnya. Namun dikuatkan semangat, bersendirian saya ke sana. AlhamduliLlah, godaan nafsu ‘jangan pergi’ dapat diatasi atas niat mencari ilmu Allah yang tidak bertepi. Moga-moga dikurniakan barakah olehNya. Ameen.

Program bermula jam 10:00 pagi. Saya terlewat lebih sejam. Brother Waseem, pelopor HikmahWay.com, juga anak didik intelektual Islam terkenal Dr. Zakir Naik, sedang menyampaikah ceramahnya, berkisar tentang Aqidah. Pandangan peribadi saya, Brother Waseem memang hebat. Penyampaiannya lancar berserta kupasan yang mudah difahami bersulamkan dalil-dalil Illahi, termasuk rujuk silang dari Bible.

Salah satu isu yang ditekankan oleh Brother Waseem adalah dalam memilih kumpulan yang mengaku memperjuangkan Islam, lihat gerak kerjanya, apakah mereka mencontohi jejak perjuangan RasuluLlah SAW dan para sahabat. Sebenarnya di dalam Islam tiada kumpulan-kumpulan Islam, yang ada hanyalah satu jemaah Islam yang berpandukan kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

Selepas solat Zohor, Ustaz Burhanuddin Lukman (foto sebelah) pula memperkatakan tentang Madrasah Tarbiah RasuluLlah SAW. Ustaz Burhan adalah pensyarah Undang-undang dari UIAM, juga Panel Penasihat Syariah Bank Al-Rajhi dan Koperasi Muslimin. Kini beliau sedang melanjutkan pelajaran PhD-nya di Melbourne University.

Persoalan utama yang diutarakan oleh Ustaz Burhan adalah bagaimana umat Islam boleh bersatu dan kembali gemilang seumpama ketika zaman RasuluLlah SAW, para Khulafa arRasyiddin dan Uthmaniyyah? Perkara asas yang ditekankan adalah betapa perlunya Al-Quran menjadi panduan hidup setiap insan. Darinya akan bercambah kesatuan umat yang benar-benar berkualiti dan tinggi ketaqwaanNya kepada Allah SWT.

Slot terakhir program W.E. disampaikan oleh Prof Madya Dr. Ahmad Asmadi Yusof dari Cyberjaya College of Medical Science tentang Muslim CGPA Super. Amat sesuai untuk para pelajar Ijazah Pertama yang sememangnya menjadi khalayak utama yang hadir dalam program tersebut.

Saya tidak menunggu lama, seusai solat Asar saya terus bergegas pulang. Di sebelah malamnya ada program lain yang perlu dihadiri bersama rakan-rakan komuniti setempat, Berbuka Puasa dan Solat Tarawikh.

Umumnya program W.E. tersebut amat baik sekali. Banyak ilmu yang dapat dihadami dan dikongsi bersama. Sekurang-kurangnya dapat membuka minda dari perspektif yang berbeza, namun masih dalam kerangka keislaman yang syumul.

Di samping dapat menimba ilmu, dapat pula kenalan baru, Sdr Sabirin bersama isteri dan anak perempuannya yang comel. Beliau baru sahaja tiba di Melbourne untuk melanjutkan pengajian PhD-nya di RMIT.

Tidak disangka-sangka, rupa-rupanya mereka berdua adalah dari MIMOS Berhad, organisasi yang pernah saya menjadi pekerjanya selama hampir 15 tahun. Itupun isterinya yang mengenali saya dari blog Salam Monash ini. Selamat Datang ke Melbourne kepada mereka bertiga. Insya Allah ketemu lagi di lain kesempatan.

1 comment:

Imran said...

Adakah Ust Burhan masih di Melbourne?