Thursday, May 29, 2008

Cuti-cuti Australia > Rezeki di Adelaide

Kami berada di Adelaide selama 2 hari 2 malam. Tiba pada hari Jumaat malam Sabtu (25/04/2008) dan bertolak balik ke Melbourne pada petang Ahad (27/04/2008).

Di rumah Dr. Jali-Dr. Nita
Soal makan minum tidak merisaukan. Jemputan makan penuh sedari awal, beberapa hari sebelum bertolak ke Adelaide lagi. Begitulah seronoknya rakan-rakan apabila mendapat khabar kami akan ke sana. Apatah lagi turut disertai Abah dan Mak yang amat dikenali oleh mereka kerana pernah tinggal di Adelaide hampir 2 tahun yang lalu.

Bukan sahaja soal makan, tempat bermalam pun telah sedia diatur. Penyewanya sanggup berkorban meminjamkan apartment sewaan 2 bilik mereka untuk diinapi, sehinggakan mereka pula yang menumpang di rumah sewa Rohana. Apartment mereka di English Avenue, Clovelly Park, sekitar 1 km dari rumah Rohana di Wilson St, Cowandilla. Terima kasih Yaya dan Julie.

Jemputan wajib sememangnya dari Rohana Hassan, kenalan lama dan akrab keluarga kami. Beliau menyewa bersama 2 lagi rakan pelajar selepas suami dan anak-anaknya pulang ke tanah air pada akhir tahun lepas. Setibanya di Adelaide, ke rumah merekalah tempat pertama yang ditujui untuk makan malam. Hidangan yang amat sedap dan menyelerakan. Malah bertambah nasi dan lauk yang dimakan. Burr… burr… (sendawa kekenyangan). AlhamduliLlah.

Pagi Sabtu kami bersarapan di rumah Sapura-Jai di First Avenue, Klemzig. Bersua kenalan baru, keluarga Roslan (Kelantanese) dan pasangannya, Rabiah (Australian converted) berserta 3 anaknya. Juga Sdr. Azman, pelajar Master bersama isterinya.

Di rumah Pak Uka-Kak Ros
Makan tengahari pula di rumah Pak Uka-Kak Ros di Charles St, Ascot Park. Keduanya adalah warga Indonesia yang telahpun lama menetap di Australia. Mereka memang mudah mesra dengan semua orang. Rumahnya sering menjadi tempat singgahan para pelajar terutama dari Indonesia dan juga Malaysia. Malah turut sama dikunjungi para diplomat Indonesia. Pak Uka sendiri pernah digelar sebagai “Pejuang Yang Dilupai Jasanya” di kalangan rakan-rakannya.

Seterusnya kami minum petang di rumah baru Dr. Jali-Dr. Nita di Balranald St, Ferryden Park, kira-kira 5 minit dari Masjid Khalil, masjid terbesar di South Australia. Rumah sebuah 4 bilik yang amat luas sekali ruang dalamnya, baru sahaja dibelinya kira-kira 5 bulan yang lalu. Asalnya dijemput makan malam tetapi kami tak nak menyusahkan Nita kerana sedang sarat mengandung anak ke-3. Mereka adalah PR di Australia.

Di rumah Jabbar-Fadilah, bersama Syidee, Salina dan Nazri
Makan malam pula kami mendapat jemputan dari Jabbar-Fadilah berserta Syidee-Salina di Unley Road. Dua pasangan muda anak seorang yang banyak membantu terutama Jabbar ketika di peringkat awal kami tiba di Adelaide 2 tahun yang lalu. Berjumpa dengan Nazri selepas beliau habis kerja sambilannya.

Hari Ahad pula kami bersarapan pagi di asrama sewaan Nita-Saliza di Flinders University. Manakala makan tengahari pula di rumah Azami, kenalan baru yang tiba di Adelaide selepas Laili dan anak-anak pulang ke tanah air.

Terima kasih tidak terhingga kepada semua. Insya Allah baik budi kalian semua akan sentiasa diingati. Moga dirahmati oleh Allah SWT hendaknya. Amiin.

1 comment:

Anonymous said...

you аre actuаlly а good webmaster.
The web site loаԁіng pace іs inсredible.

It sеems that you're doing any distinctive trick. Also, The contents are masterwork. you've done а wondeгful activіty on thіs ѕubјect!



Alѕo visit my blog post :: garden center services