Friday, December 14, 2007

Tetamu Dari Malaysia - 04

Petang semalam, untuk kali keduanya, kami dikunjungi oleh keluarga Shahrir termasuk ibu bapanya, Pakcik Awang dan Makcik Noraine berserta 3 orang adiknya. Kali pertama mereka bertamu ke rumah kami pada petang Rabu minggu lepas, pada hari mereka tiba di Melbourne.

Mereka datang untuk menghadiri konvokesyen Shahrir yang baru tamat pengajian Medical Degree di Monash Uni yang berlangsung pada hari Khamis minggu lepas. Kesempatan menjejakkan kaki di Australia diteruskan dengan agenda melancung ke beberapa tempat menarik di sekitar Melbourne. Dengar khabar mereka sempat pusing-pusing sekitar Melbourne City menaiki tram, menikmati keindahan alam di Great Ocean Road dan juga singgah membeli-belah di DFO Morrabbin.

Mereka tiba di rumah kami kira-kira jam 7:00 petang. Sempat mereka bergambar di beranda belakang rumah serta di backyard berlatarkan pepohon tin, lemon dan plum yang baru nak memerah buahnya sebelum menjamah hidangan makan malam ala kadar yang disediakan. Selepas Maghrib, mereka bertolak balik ke Clayton di mana mereka tinggal sepanjang berada di Melbourne.

Sesuatu yang tidak dapat dilupakan adalah kemesraan yang terjalin dalam kekangan waktu yang singkat amat dirasai bagaikan telah lama saling kenal mengenali. Kami sempat bertukar-tukar alamat di tanah air. Moga silaturahim yang baru terjalin ini akan terus berkekalan untuk selama-lamanya. Itulah harapan kami. Dan berbanyak-banyak terima kasih dan amat kami hargai atas huluran cenderahati yang tak disangka-sangka.

Pagi ini mereka akan bertolak pula ke Sydney untuk beberapa hari sebelum berlepas balik ke tanah air. Manakala Shahrir pula akan ke Adelaide, melapor diri di Queen Elizabeth Hospital untuk menjalani houseman ship selama setahun.

Moga ketemu kita di lain masa, jika tidak di bumi Australia, Insya Allah ketika di tanah air nanti. Rumah mereka hanya di Kelana Jaya manakala kami pula di Hulu Kelang sahaja ataupun kita berjumpa di Terengganu di Lorong Tekukur di mana keluarga terdekat mereka masih tinggal di sana.

No comments: