Saturday, December 15, 2007

Imran Mengikuti Induksi Kindergarten

Pagi semalam Imran ke sekolahnya, Dandenong North East Kindergarten yang terletak di seberang jalan hadapan rumah untuk mengikuti sesi induksi selama sejam (10:30 am - 11:30 am) sebelum sesi persekolahan sebenarnya pada awal Februari tahun hadapan.

Surat jemputan telah diterima sejak 2 minggu lalu atas namanya sendiri, Imran Ropidi. Gembiranya dia apabila dapat tahu surat tu untuknya sebab selama ini setiap surat yang diambilnya dari peti surat semuanya untuk ibunya (esp. bil-bil).

Sebenarnya kami tak menyangka akan dapat tempat di kindergarten ini kerana kami dimaklumkan oleh pengarahnya, Mrs Powney hampir 2 bulan lalu bahawa tiada lagi kekosongan dan disaran mencuba di kindergarten lain yang kebanyakannya agak jauh dari rumah. Kami rasa sedikit terkilan kerana tidak menyedari ianya dah fully booked kerana langsung tiada kain pemidang Open for Enrolment.

Dalam merancang untuk mencuba di tempat lain, tiba-tiba kami dihubungi oleh Mrs. Powney pada akhir bulan lepas memaklumkan bahawa mereka telah mendapat tambahan guru dan sekaligus diluluskan pengambilan tambahan pelajarnya. AlhamduliLlah Imran adalah salah seorang daripadanya. Akan tetapi kelasnya hanya 3 kali seminggu sahaja (harinya belum pasti) dari jam 09:00 pagi hingga 12:00 tengahari. Waktu dan hari lain dikhususkan untuk kumpulan pelajar yang lain pula. Tak mengapalah, yang penting adalah pendedahan sosial untuk Imran sebagai persediaan masuk ke Preparation Class pada tahun berikutnya.

Selama sejam di sekolah dengan dikelilingi oleh guru-guru dan rakan-rakan baru, Imran kelihatan agak susah untuk bergaul dan lebih suka melakukan halnya sendiri. Mungkin belum kenal lagi kerana Imran sebenarnya suka berkawan. Satu persatu aktiviti yang disukainya dicuba… main puzzle, belek buku, lekat sticker, atur blok warna dan bentuk serta tekat warna pada kertas sehingga tiada apa lagi yang nak dibuatnya. Tetapi dia tak suka aktiviti mewarna dan membuat dekorasi – sekejap disentuhnya terus ditinggalkan. Waktu sesi terakhir, berkumpul sambil menyanyi, Imran tidak memberikan tumpuan, nampak kurang berminat.

Pada 30 Jan 2008, satu temuduga untuk menilai tahap keupayaan Imran akan diadakan di sekolahnya. Dari situ mungkin mereka ada program untuk membentuk personaliti dan jati dirinya selari dengan minatnya. Di Malaysia sebelum datang ke Melbourne, Imran pernah masuk tadika di Keramat tetapi adakalanya dia tak nak ke sekolah. Mungkin minatnya belum ada atau sistem pembelajarannya membosankan... Harap-harap di sini tidak begitu.

No comments: