Monday, December 10, 2007

Minum Petang Keluarga Dandenong - 01

Keluarga Malaysia di Dandenong kini bertambah satu keluarga lagi menjadi tujuh keluarga semuanya sejak Mohd Noor berserta isterinya, Su (Su ke-4 selepas 3 Su sedia ada, agaknya kena ada nickname tersendiri untuk senang membezakannya…8) dan 2 orang anak lelakinya mula menyewa di Ann Street, tak jauh dari rumah kami.

Setiap orang nampaknya sibuk dengan urusan masing-masing, berjumpa pun tanpa dirancang samada di garage sale, pasar, sekolah atau sekadar berselisih di jalanan. Terasa semakin jauh pula hubungan silaturrahim yang sedia terjalin. Kali terakhir kami berkumpul bersama kira-kira 1 ½ bulan lalu sewaktu meraikan rakan-rakan dari utara beraya di rumah Aznan. Rasanya perlu ada usaha untuk aturkan perjumpaan secara tetap. Atas sebab itu, kami mengambil inisiatif awal untuk menjemput semua keluarga berkaitan untuk hadir minum petang di rumah kami pada petang Ahad semalam (09/12/2007), selepas waktu Asar (05:30 petang).

AlhamduliLlah semua keluarga datang. Keluarga Lajiman paling awal sampai, seterusnya diikuti keluarga Kak Siti, Mohd Noor, Su Aznan, Rashdan dan Wafir. Abang Nordin tak datang kerana balik ke Malaysia atas urusan keluarga. Manakala Aznan pula agak sibuk mengejar masa menyiapkan tesisnya. Tak mengapa, yang penting komitmen dan sokongan dari mereka tetap ada. Tak ketinggalan Kak Yati turut sama datang. Pelbagai juadah yang dibawa, antaranya meehoon goreng, bubur pulut hitam, kuih-muih dan buah-buahan di samping nasi dagang yang disediakan oleh Laili.

Apabila bersua sahaja maka riuh rendahlah jadinya. Di samping bertanya khabar, masing-masing kelompok ada alkisahnya tersendiri. Kaum ibu dengan cerita kekeluargaanya, manakala kaum bapa pula dengan isu-isu semasa dan sukan (esp. tenis dan golf). Dan paling teruja adalah anak-anak yang tak sabar-sabar lagi untuk turun ke padang di seberang jalan hadapan rumah untuk bermain kriket.

Selepas makan sahaja, mereka terus berkejar ke padang dengan peralatan kriket yang dibawa oleh Lajiman dan juga set kriket kepunyaan Iddin. Selepas penat bermain kriket, mereka beralih pula kepada bola sepak. Anak-anak perempuan pula berjalan-jalan di tepi padang atau bermain- kejar-kejar. Riuh rendah suara mereka menceriakan petang yang sedikit sejuk dengan cuaca yang redup dan berangin sambil ditemani oleh kaum bapa di tepi padang.

Kaum ibu di rumah pula sibuk dengan sesi membuat kuih bom berlenga sambil mengelilingi sifunya Su Aznan. Elok juga diteruskan sesi buat kuih ni, bolehlah kami turut merasa. Yang lain pula sibuk berbual-bual sambil menjamu selera di meja makan. Sesekali kedengaran suara gelak ketawa apabila timbul sesuatu hal yang melucukan.

Tanpa disedari masa begitu cepat berlalu, tanda-tanda malam menjelma semakin jelas di ufuk barat. Anak-anak nampak kecewa apabila diminta berhenti kerana belum puas bermain. Kaum ibu yang ralit di rumah pun terpaksa diperingatkan. Sebelum pulang mereka dijamu dengan aiskrim Malaysia. Seronok melihat anak-anak menghisap ais berperisa oren, lime dan milo dari plastik panjang sambil berehat di beranda belakang rumah.

Sebagai buah tangan, mereka dibekalkan dengan makanan berbaki yang dibawa dengan harapan perjumpaan seumpamanya terus diadakan di lain masa, berselang seli dari rumah ke rumah, sekurang-kurangnya 2 atau 3 minggu sekali ataupun sebulan sekali. Kita tunggu rumah siapa yang akan menjadi lokasi perjumpaan seterusnya.

No comments: