Tuesday, December 18, 2007

Minum Petang Keluarga Dandenong - 02

Keluarga Dandenong berkumpul lagi, sama seperti minggu lepas, petang Ahad selepas solat Asar. Kali ini di rumah warga baru, Mohd Nor dan Suriati di 113, Ann St, Dandenong. Rumahnya taklah jauh sangat, sekitar 1 - 2 km sahaja dari rumah kami. Suriati adalah postgraduate student (PhD) di Melbourne Uni. Mereka mempunyai 2 anak lelaki berusia 12 tahun dan 10 tahun (rujuk foto sebelah, yang duduk berbaju biru berlengan putih dan yang berbaju putih sedang mengelecek bola dengan Iddin).

Rumah 3 bilik tidur mereka kelihatan simple sekali dengan beranda di belakang rumah dan backyardnya yang mengunjur luas ke belakang serta tempat BBQ berpangkin teduh.

Anak-anak kelihatan tak senang duduk apabila melihat ruang belakang yang luas. Tiada apa yang difikirkan mereka selain main tanpa menghiraukan hidangan yang disediakan. Sedar-sedar kedengaran suara riuh-rendah di belakang, yang lelaki dengan kriket dan bolasepaknya, manakala yang perempuan dengan Hide-and-Seek dan Pukul Berapa Datuk Harimau. Imran pun tak terkecuali turut seronok bermain dengan kumpulan kanak-kanak perempuan.

Kaum ibu pula berkumpul di dapur. Mereka ada agenda tersendiri, belajar memasak dendeng dengan sifunya Laili. Manakala kaum bapanya pula berkumpul di ruang tamu, makan-makan sambil berbual. Pelbagai hal dan topik yang diperkatakan samada isu-isu semasa di persekitaran mahupun di tanah air.

Menjelang 8:30 malam, masing-masing mula beredar. Kaum ibu dibekalkan dendeng yang siap dimasak dan sedikit juadah yang masih berbaki. Anak-anak pula nampak begitu gembira dan puas sekali dapat bermain dan berjumpa dengan kawan-kawan. Insya Allah kita berjumpa sebulan lagi, mungkin majlis khusus untuk keluarga Aznan dan Su yang akan pulang ke Malaysia pada awal tahun hadapan.

No comments: