Tuesday, November 8, 2011

Eidhu Adha di Kota Kinabalu

Salam Eidul Adha

Walaupun tanggal 10 Zulhijjah telah pun berlalu, tidak terlewat rasanya untuk kami sekeluarga mengucapkan Eidul Adha untuk semua. Teristimewa kepada saudara mara dan rakan-rakan yang menunaikan ibadah haji pada tahun ini. Moga kalian semua dirahmati dan dianugerahi haji mabrur. Ameen. Itulah harapan yang didambakan oleh setiap insan yang mengunjungi BaituLlah.

Tahun ini kami menyambut Eidul Adha di rumah ibu saudara Laili, Mak Cik Rusifah-Pak Cik Samian di Kota Kinabalu, Sabah - menziarahi mereka sambil makan angin.

Itulah sahaja masa yang ada kerana akhir tahun ini mereka akan kembali menetap di Semenanjung.

Kami bersolat sunat Eidul Adha di Masjid Negeri yang terletak bersebelahan Wisma MUIS. Ibadah korban juga dilakukan di KK - sumbangan beberapa bahagian untuk para muaalaf di sana.

Pergi Haji

Betapa bertuahnya para jemaah haji yang berpeluang menjejakkan kaki ke Mekah dan Madinah, sekaligus menjadi tetamu kehormat di sisi Allah SWT. Suatu saat yang amat indah, manifestasi ketaqwaan yang tidak terungkap dek kata-kata dalam usaha menyahut seruan rukun Islam yang kelima.

Kami sering mengimpikan dan amat merinduinya. Pendaftaran menunaikan fardhu haji melalui Lembaga Tabung Haji telah pun kami lakukan pada awal tahun 2006. Mengikut anggarannya, giliran kami akan tiba pada tahun 2014 nanti.

Dari pemeriksaan di Tabung Haji, Insya Allah giliran kami adalah pada tahun hadapan (2012). AlhamduliLlah. Moga kami dikurniakan kekuatan, kesihatan, kefahaman dan dipanjangkan usia serta dipermudahkan segala urusan. Ameen.

Labbaik Allahuma Labaik...

No comments: