Sunday, November 20, 2011

Tentang Sekolah

Cuti Sekolah

Cuti panjang akhir tahun bagi anak-anak sekolah di Malaysia telah pun bermula. Umumnya bermulalah juga masa seronok + masa bosan bagi anak-anak. Seronok apabila ada aktiviti tertentu yang dapat dilakukan atau diikuti. Bosan jika sebaliknya.

Seperti biasa, kenalah diaturkan sesuatu untuk mereka. Melancong dan melencong antara yang dilakukan. Melancong - biasanya diatur lebih awal. Melencong pula jika ada kesempatan. Tapi ke mana ya? Insya Allah adalah...

Satu lagi aktiviti yang melekakan mereka adalah buku-buku cerita. Insya Allah mereka akan dibawa ke PTS untuk memilih buku kegemaran mereka. PTS sememangnya pilihan kami, tambahan pula potongan yang diberi juga amat menarik sekali. Mungkin juga mereka akan dibawa ke perpustakaan berdekatan.

Laporan Prestasi

Beberapa minggu sebelum bercuti, semua pelajar telah menduduki Peperiksaan Akhir Tahun, tidak kira sekolah kebangsaan mahupun sekolah agama. Laporan prestasi pelajar telah pun diperolehi.

AlhamduliLlah, kesemuanya berjaya cemerlang walaupun baru setahun bersekolah di Malaysia (sebelum ini hampir 5 tahun di Australia). Lebih mengejutkan dapat mengatasi para pelajar lama di kelas masing-masing. Tahniah.

Ketika di Melbourne dahulu, anak-anak tidak disibukkan apa-apa peperiksaan sepanjang tahun kecuali NAPLAN yang dilangsungkan secara santai, lebih kepada menilai tahap pembelajaran dan pengajaran sesebuah sekolah. Amat berlainan sekali. Pada peringkat awal, anak-anak kami memang merasai tekanannya tetapi lama kelamaan mereka mampu melaluinya dengan senyuman.

UPSR

Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) telah pun diumumkan keputusannya. Tahniah para pelajar Terengganu kerana masih mengungguli negeri terbaik UPSR.

Tahniah kepada Syazni, anak saudara di Terengganu yang mendapat 5A.

Tahniah juga kepada Aiin Farhani, anak saudara di Selangor - keputusannya masih baik walaupun baru beberapa bulan sahaja mengikuti persekolahan di Malaysia sekembalinya dari Sydney, Australia.

Duit Bantuan RM100

Beberapa hari ini sekolah menjadi tumpuan para ibu bapa untuk 'mengutip' duit bantuan persekolahan anak-anak sebanyak RM100 sebagaimana yang diumumkan dalam Bajet 2012 baru-baru ini.

Rezekilah tu, lebih-lebih lagi bagi yang kurang berkemampuan dan mempunyai anak ramai. Harap-harap bukan sekali ini sahaja, biarlah setiap tahun. Dibimbangi dikatakan umpan pilihanraya pula...

Apa-apa pun itu ada hak kita, ambil sahajalah walaupun rasa berkemampuan. Jika baik hati dan berhajatkan pahala Illahi berlipat kali ganda, sumbang/ sedekah sahaja duit tersebut kearah kebajikan. Banyak pusat tahfiz, rumah anak-anak yatim, masjid/surau dan pelbagai program insaniah yang memerlukan bantuan. Moga kita diberkati dan dirahmati Allah SWT. Ameen.

Di Australia, bantuan persekolahan tahunan hanya diberikan kepada yang tidak berkemampuan yang boleh diambil di pejabat sekolah. Manakala para pelajar pra sekolah (sekolah rendah) dan Tingkatan 1 (sekolah menengah) pula mendapat bantuan awal tahun sebanyak AUD 300 dalam bentuk baucer yang boleh ditukar di pejabat pos.

No comments: