Sunday, November 27, 2011

Cuti-cuti Sabah : Taman Hidupan Liar Lok Kawi

Taman Hidupan Liar Lok Kawi (Lok Kawi Wildlife Park) letaknya kira-kira 25 km dari Kota Kinabalu. Taman haiwan yang berkeluasan 280 ekar ini dikendalikan oleh Jabatan Hidupan Liar Sabah, manakala Taman Botani yang terdapat di sini diseliakan oleh Jabatan Perhutanan Sabah.

Kami berkunjung ke taman ini pada petang Isnin (7/11/2011), hari terakhir di KK semata-mata memenuhi permintaan Imran yang amat meminati dunia haiwan.

Kami tiba di taman agak lewat, sekitar jam 3:30 petang. AlhamduliLlah, ianya dibuka sehingga jam 5:30 petang. Jika tidak terkilanlah Imran dibuatnya.

Memasuki kawasan taman, teruja hati melihat lanskapnya yang amat menarik. Di dalam taman pula, pepohonan hijau merimbun di serata ceruk menyejukkan pandangan.

Walaupun sedikit terlewat, kami sempat mengikuti sebahagian persembahan haiwan slot 3:15 pm di Amphitheater - burung kakaktua sedang beraksi, cuma terlepas aksi ular sawa.

Khidmat terakhir tram pada jam 3:15 pm juga telahpun tamat. Tidak kisahlah, kami lebih suka menapak kerana lebih selesa untuk menyinggah di sesuatu lokasi. Tambahan pula kawasannya tidaklah luas sangat.

Sebahagian daripada koleksi foto di sini terdapat di Album Foto Kami atau klik sahaja di sini untuk ke album berkenaan.

Pelbagai jenis haiwan dapat dilihat secara dekat; antaranya burung, rusa, nilgai, serval (harimau kepala kecil), ular, buaya, biawak besar, beruang madu, harimau malaya, proboscis (monyet hidung panjang), monyet tupai, lemur, ankol, banteng, gibbon, otter, gajah dan banyak lagi.

Seronoknya kami dapat melihat secara dekat beberapa ekor kancil dan pelanduk yang dilepas bebas di taman burung. Sebelum ini amat susah untuk melihatnya hatta di Zoo Negara sekalipun.

Kami tidak sempat masuk ke Taman Botani kerana telah pun kelewatan. Ketika melangkah keluar, kami adalah antara kelompok terakhir meninggalkan taman haiwan tersebut.

Umumnya, kami merasa amat berpuas hati dan rasa berbaloi dengan kunjungan ke Lok Kawi Wildlife Park. Telah banyak taman dan zoo seumpamanya yang telah kami kunjungi samada di dalam negeri mahupun di luar negara, ikhlas kami katakan Lok Kawi Wildlife Park antara yang terbaik. Kami menyukai persekitarannya yang menghijau dan mesra haiwan, sesuai sebagai habitat pelbagai jenis haiwan.

Cuma kekurangannya dari segi penerangan dan keterangan (informasi) bagi setiap haiwan tidak konsisten - ada yang jelas dan ada yang langsung tiada info. Ada baiknya dibuat satu standard yang sama bagi setiap kandang/lokasi haiwan dalam dwi bahasa (Melayu-Inggeris). Insya Allah banyak perkara yang boleh diketahui dan dipelajari.

No comments: