Sunday, November 27, 2011

Cuti-cuti Sabah : Kundasang

03/11/2011 (Khamis) - Hari pertama di Sabah, khususnya di Kota Kinabalu.

Perkara pertama yang perlu dibiasakan di sini adalah waktunya lebih awal sejam dari Semenanjung di mana waktu terbit matahari kira-kira jam 6:00 pagi dan waktu terbenamnya sekitar jam 6:00 petang.

Seusai makan pagi di rumah Cik Rus, sekitar jam 9:00 pagi kami bertolak ke Kinabalu Pine Resort di Kundasang, kira-kira 90 km dari KK. Di sinilah kami menginap di sebelah malamnya.

Jarak perjalanan ke Kundasang tidaklah jauh sangat tetapi mengambil masa hampir 3 jam melalui laluan mendaki yang berliku-liku. Terasa berpusing juga kepala dibuatnya. Namun keindahan pemandangan sekitar dengan Gunung Kinabalu yang berkabus mengiringi perjalanan sedikit sebanyak melekakan kami.

Di Pekan Nabalu, kami singgah seketika untuk melepaskan lelah. Terdapat banyak sekali kedai-kedai menjual cenderamata dan makanan. Andaian kami, harga cenderamatanya pasti lebih mahal dari harga yang ditawarkan di KK. Ternyata kami silap. Rupa-rupanya harga cenderamata tertentu seperti rantai kunci dan pelekat magnet di KK lebih mahal harganya dan kurang pilihannya berbanding di Pekan Nabalu. Apa nak kata... melepaslah kami.

Beberapa keping foto berkaitan terdapat di Album Foto Kami atau klik di sini.

Di sepanjang jalan ke Kundasang, didapati banyak sekali anjing-anjing berkeliaran di tepian jalan, menandakan majoriti penduduknya bukan Muslim. Tambahan pula papan tanda gereja Katholik banyak tercacak dalam jarak beberapa ratus meter sahaja. Manakala masjid pula sukar untuk ditemui kecuali di Ranau, Kg. Lohan dan Kundasang.

Kundasang adalah sebuah perkampungan yang paling hampir dengan Gunung Kinabalu. Majoriti penduduknya adalah etnik Kadazandusun dengan pekerjaan utamanya penanaman sayur yang ditanam di Lembah Kundasang. Pelbagai jenis sayuran boleh didapati di deretan gerai sayur (Pasar Sayur) yang terdapat di tepian jalan utama, tidak jauh dari Kinabalu Pine Resort. Sebelum bertolak balik ke KK keesokan harinya, kami sempat berbelanja di pasar sayur ini. Geram hati melihat sayur-sayurannya yang besar dan segar.

Kami tiba di Kinabalu Pine Resort (KPR) sekitar jam 12:00 tengahari. AlhamduliLlah, rumah berkembar S1-S2 yang ditempah telah pun boleh dimasuki walaupun waktu check-in sebenar pada jam 2:00 petang. Terima kasih kepada Cik Hilal (bapa saudara Laili) yang tolong tempahkan rumah berkenaan ketika mereka bermalam di sana beberapa minggu sebelumnya.

KPR hanyalah penginapan berstatus 2 bintang sahaja (tiada aircond/heater, peti ais) tetapi kemudahan asasnya amat memuaskan. Keindahan persekitarannya juga amat menyerlah dengan lanskap pepohonan pine, bunga-bungaan dan pokok hiasan melata di serata ceruk.

Dari beranda rumah S1-S2, pandangan mata menjurus terus ke arah Gunung Kinabalu, ikon utama negeri Sabah dengan ketinggian 4,095.2 meter menjadikannya gunung tertinggi di Asia Tenggara.

Di sebelah petang, kabus putih tebal menyelubungi puncaknya. Sebaliknya di sebelah pagi selepas Subuh, puncaknya yang berlekuk jelas kelihatan dari rumah tumpangan kami. Tidak disangka di sebelah pagi pula ia menampakkan diri. Betapa besarnya kekuasaan Allah SWT. Dalam suasana sejuk pagi ada keindahan yang dipamirkan. SubhanaLlah. Allahu Akbar.