Sunday, November 27, 2011

Cuti-cuti Sabah : Bandaraya Kota Kinabalu

Hari Ahad (06/11/2011) adalah Hari Raya Eidul Adha atau Hari Raya Korban. Pilu hati ketika mengumandangkan takbir. Terbayang di mata saat-saat bersama arwah bonda ketika Hari Raya Eidul Fitr di Terengganu baru-baru ini. Itulah pertemuan terakhir kami sebelum arwah pergi buat selama-lamanya pada 21-Okt lalu. Moga roh bonda dihimpunkan di kalangan hambaNya yang diredhai. Ameen.

Kami bersolat sunat raya di Masjid Negeri di KK bersama-sama dengan Cik Rus-Cik An dan anak bongsu mereka, Aisyah. Sebelum bergerak pulang ke rumah, kami sekeluarga melencong ke tengah KK untuk melihat-lihat bandarayanya. Dari pengamatan kami, jalan-jalannya mudah untuk diingat kerana berbentuk 4 persegi, malah bandarayanya juga tidaklah besar sangat.

Kota Kinabalu, ibu negeri Sabah; asal namanya Jesselton (sempena nama Charles Jessel - penjajah British), juga dikenali sebagai Api-api oleh penduduk tempatan.

Dari Masjid Negeri, kami melalui Jalan Tunku Abdul Rahman menuju ke Australia Place di mana tentera Australia pernah 'berkampung' ketika Perang Dunia Ke-2 dahulu. Seterusnya singgah di Atkinson Clock Tower dan Padang Merdeka yang terletak di Jalan Istana. Menyusuri Jalan TAR, kami terus pulang ke rumah.

Pada hari terakhir di KK, kami dibawa ke gugusan pasar yang terletak di Jln Tun Fuad Stephens - memborong pelbagai jenis ikan segar di Pasar Basah; ikan bilis, udang kering dan sotong kering sebagai buah tangan di Pasar Ikan Masin serta singgah membeli buah-buahan di Pasar Besar. Kemudian bersama anak-anak, kami memilih cenderamata di Pasar Kraftangan serta minum air kelapa muda dan makan puding kelapa (sedappp...) di Pasar Kelapa.

Sebenarnya banyak tempat dan acara di KK yang tidak sempat kami kunjungi; antaranya Masjid Bandaraya KK (seakan Masjid Nabawi), Muzium Tamadun Islam, Muzium Sabah, Kampung Warisan, Pasar Minggu Jln Gaya (hari Ahad), Orchid De Villa, Taman Burung dan banyak lagi. Kebanyakannya sekadar melihat sepintas lalu sahaja dari luar.

Apakan daya, masa yang ada dirasakan amat suntuk sekali. Kenalah pilih mana keutamaannya. Insya Allah jika ada rezeki dan peluang bolehlah berkunjung lagi ke KK.

No comments: