Sunday, November 27, 2011

Muhasabah Hijrah

Salam Maal Hijrah kepada semua.

Setiap kali bertukarnya tahun, tidak kira Masihi mahupun Hijriah; bermakna meningkat setahun lagi usia kita. Sekaligus mengingatkan kita betapa usia kita sebenarnya semakin pendek, bermaksud semakin dekat kita dengan kematian. Itulah hakikatnya.

Maka, bagaimanakah selayaknya kita menyambut ketibaan tahun baru ini?

Kupasan khutbah Jumaat beberapa hari lalu menarik untuk dikongsi bersama. Menurut khatib (dari teks yang dibaca), ringkasnya, sebagai seorang Muslim, sebelum kita menanam sebarang azam dan tekad untuk tahun baru, langkah utama yang perlu dilakukan adalah bermuhasabah, yakni merenung ke dalam diri sendiri dan berusaha menyucikannya dari sebarang noda dan dosa.

Dengan bermuhasabah, kita akan terpanggil untuk melaksanakan segala suruhan Allah dan meninggalkan segala tegahanNya dengan hati yang redha lagi diredhai. Natijah daripadanya, azam dan tekad yang ditanam akan selari dengan syariat Allah SWT dan dapat dilalui penuh kesedaran sebagai hamba Allah.

Diharapkan kehadiran tahun baru 1433 Hijriah ini akan mendekatkan lagi diri kita kepada Allah SWT dan menjadikan RasuluLlah SAW sebagai contoh tauladan yang terbaik untuk diikuti. Moga perubahan diri kita benar-benar menepati erti hijrah/ perpindahan yang sebenarnya. Ameen.

No comments: