Sunday, November 27, 2011

Cuti-cuti Sabah : Perjalanan Pergi-Balik

Pada awal November lalu, kami sekeluarga berada di Negeri Di Bawah Bayu, Sabah - bertandang ke rumah emak saudara Laili, Mak Cik Rusifah (Cik Rus)-Pak Cik Samian (Cik An) yang tinggal di Kota Kinabalu bersama 2 orang anak perempuan mereka, Hajar dan Aisyah (5 orang anak lagi ada di Semenanjung).

Di samping menziarahi mereka, kami mengambil peluang berjalan-jalan makan angin. Inilah sahaja masa yang ada walaupun terpaksa menyambut Eidul Adha di sana. Ini kerana menjelang akhir tahun ini mereka akan kembali menetap di Semenanjung setelah tamat kontrak kerja Cik An bersama Felcra di Sabah.

Kami berlepas ke KKIA-T2 (Kota Kinabalu International Airport) menaiki Air Asia sekitar jam 9:30 malam pada 2/11/2011 dan bertolak pulang ke Semenanjung pada 7/11/2011, juga di waktu malam. AlhamduliLlah satu kunjungan yang amat menarik dalam misi Cuti-Cuti Malaysia kami.

Jutaan terima kasih dan penghargaan tidak terhingga kepada Cik Rus sekeluarga yang melayan kami dengan begitu baik sekali termasuk meminjamkan Proton Waja mereka untuk memudahkan pergerakan kami. Juga terima kasih kepada Bakhtiar, adik Laili yang berusaha menghantar dan menjemput kami dari LCCT. Moga kalian semua sentiasa dirahmati Allah SWT. Ameen.

Semua orang tahu, Sabah adalah salah sebuah negeri dalam Malaysia. Tidak disangka pula untuk ke sana perlu menunjukkan pengenalan diri samada Mykad, Mykid, Sijil Kelahiran ataupun Pasport. Ingatkan sama seperti perjalanan di Semenanjung, cukup sekadar beli tiket dan dapatkan boarding pass sahaja.

Itulah yang kami alami. Bagi yang ada Mykad tiada masalah kerana selalu dibawa bersama. Masalahnya dengan Solehah dan Imran yang belum ada Mykad. Mujurlah (Segala puji bagi Allah) digerakkan hati kami untuk membawa pasport mereka walaupun telah tamat tempohnya.

AlhamduliLlah kami melepasi pemeriksaan imigresen di LCCT dan juga di KKIA-T2 setelah melalui beberapa karenah birokrasi dengan layanan yang baik. Jika tidak entah apa yang terjadi, silap-silap perjalanan kami terpaksa dibatalkan atau ditangguhkan. Setinggi-tinggi kesyukuran kepadaNya.

Lama dahulu kami pernah mendengar ura-ura pengecualian pengenalan diri untuk perjalanan domestik ke Malaysia Timur. Mungkin hanya melibatkan penggunaan pasport sahaja tetapi masih perlu menunjukkan Mykad/Mykid.

Penerbangan pergi dan balik penuh. Tidak sangka begitu ramai orang yang berulang alik antara Sabah dan Semenanjung. Mungkin juga ramai yang bercuti panjang Hari Raya Haji.

Penerbangan selama hampir 2 jam setengah, pergi dan balik dilalui dalam 2 suasana yang berbeza. Ketika penerbangan pergi, kami menempah makan malam - sate, nasi ayam dan lasagna kerana bertolak awal dari Hulu Kelang. Boleh tahan juga makanannya.

Cuma kami kurang selesa dengan ruang duduk yang sempit di mana kerusinya tidak dapat direbahkan semata-mata menghormati keselesaan penumpang di belakang kami. Kenalah dengan pakej tambang murahnya.

Ketika penerbangan balik, tiada tempahan makan malam. Kami telahpun kekenyangan dijamu di rumah Cik Rus. Sepanjang penerbangan, kami tidur lena walaupun dalam keadaan menegak dek rasa penat berjalan tanpa henti selama 5 hari di bumi Sabah. Sedar-sedar dah pun tiba di LCCT.

AlhamduliLlah kami selamat tiba di Hulu Kelang kira-kira jam 2:30 pagi. Sepanjang hari masing-masing berehat panjang di rumah melepaskan saki baki kepenatan yang masih bersisa.

No comments: