Sunday, November 27, 2011

Cuti-cuti Sabah : Taman Kinabalu


Taman Kinabalu yang berpaksikan kepada gunung tertinggi di Asia Tenggara, Gunung Kinabalu (4,095.2 meter) adalah antara tarikan utama para pelancong ke Sabah. Pada akhir tahun 2000, ianya telah diisytiharkan sebagai Khazanah Dunia yang pertama di Malaysia oleh UNESCO.

Keluasan Taman Kinabalu dianggarkan sekitar 754 km persegi, dikatakan lebih luas daripada Pulau Singapura. Keunikan taman ini amat menyerlah dengan kepelbagaian flora dan fauna yang merangkumi suasana 4 musim dengan ekologi mega merangkumi kawasan tanah rendah, sederhana, separa alpine sehinggalah pepohonan renek di pergunungan.

Bagi pencinta alam semulajadi, Taman Kinabalu ini bolehlah dianggap sebagai syurga botani bagi mereka. Pelbagai spesis tumbuhan, bungaan, haiwan amat banyak dan mudah ditemui di sini. Semuanya cantik dan indah sekali. Pertama kali kami melihatnya, hati sudah terpikat. Itulah yang kami alami.

Keadaan cuaca yang sering hujan di sebelah petang menghalang hasrat kami untuk menerokai Taman Botani bersebelahan Ibu Pejabat Taman. Begitu juga beberapa kawasan lain di sekitarnya.

Manakala bagi penggemar kegiatan lasak dan pendakian gunung, Gunung Kinabalu pasti menjadi idaman untuk ditakluki. Difahamkan 2 hingga 3 hari perlu diambil untuk tiba ke puncaknya dengan melalui laluan dan singgahan yang telah ditetapkan.

Kami langsung tidak berhajat untuk mendaki Gunung Kinabalu. Cukuplah menghayati keindahan dan keunikannya dari kaki gunung sahaja.

Kinabalu Pine Resort yang kami inapi amat strategik sekali lokasinya. Lebih-lebih lagi rumah yang disewa betul-betul menghadap ke arah gunung. Puncaknya jelas kelihatan terutama seusai solat Subuh.
Sebahagian foto di Taman Kinabalu terdapat di Album Foto Kami atau klik di sini untuk capaian terus ke koleksi berkaitan.

Di samping itu, terdapat banyak lagi tarikan lain di Taman Kinabalu ini; antaranya Kolam Air Panas Poring, Taman Rama-rama, Taman Orkid, Taman Rafflesia, Jambatan Kanopi, Taman Neperthens, Taman Mesilau dan Memorial Perang Kundasang. Manakala di Ranau pula terdapat Sabah Tea dan Fish Massage di Kg. Luanti.

Ketika yang lelaki bersolat Jumaat di Masjid Al-Kauthar, Kg. Lohan; Laili bersama anak-anak perempuan telah berkunjung ke Sabah Tea yang terkenal dengan satu-satunya ladang teh organik di Borneo dan antara beberapa ladang seumpamanya di dunia. Ianya adalah pengalaman baru buat anak-anak, sekurang-kurangnya dapat mengenali pokok teh dan bagaimana ianya diproses/ dikilangkan.

1 comment:

Unknown said...

as salam, kak...ok ke stay kat pine resort tu? makanan ok ke? teringin nak ke sana?