Saturday, October 2, 2010

Teseelaar Tulip Festival

Pada hari Ahad, kami berehat sehari. Hari Isnin, para tamu dibawa ke Tesselaar Tulip Festival di Silvan, Monbulk; kira-kira 30 km dari rumah kami. Ianya adalah ladang bunga tulip yang hanya dibuka sebulan sahaja dalam setahun iaitu ketika bunga-bungaan sedang berkembang. Untuk tahun ini, ianya dibuka dari 16- Sept hingga 13-Okt.
Bagi peminat bunga, ianya bagaikan berada dalam ‘syurga nan mengasyikkan’ (nota diri : itu baru sekelumit dari keindahan syurga yang abadi).

Tidak disangka pula bayaran masuk pada setiap hari Isnin adalah harga istimewa, $10/dewasa berbanding $18/dewasa pada hari-hari lain. Bertuahlah kami. Bagi kanak-kanak di bawah 16 tahun adalah percuma setiap hari.
Sebahagian foto terdapat di Album Foto Kami (Teseelaar Tulip Festival).

Melangkah masuk ke kawasan ladang, dari kejauhan kelihatan saujana mata memandang deretan batasan bunga tulip yang pelbagai warna dan jenis. Amat cantik sekali. SubhanaLlah. Para pengunjungnya tidaklah ramai berbanding komen rakan yang pergi sehari sebelumnya,”...ramai orang dari bunganya”.

Penjelajahan kami bermula dari kawasan atas (taman) yang menempatkan kelompok tulip mengikut asal-usul dan konsepnya seperti Belanda, Eropah, Turki dan lain-lain. Keindahan setiap kelompok bunga amat mempesona dan mengasyikkan. Tidak henti-henti kamera berklip klap di hampir setiap bunga yang disinggahi. Anak-anak pula dari awal lagi telahpun hilang, berkejar mereka ke sana sini mencari 7 Patung Kenik (Gnomes) yang tersembunyi di merata ceruk taman.

Disangkakan panas hingga ke petang, rupa-rupanya hujan di tengahari. Zahirnya itulah yang dialami. Terpaksalah kami berteduh di bawah khemah yang disediakan menanti hujan berhenti sambil makan bekalan yang dibawa.

Bahagian taman telahpun dijelajahi, tinggal bahagian bawah ladang dengan lautan batas bunga yang belum dikunjungi. Kami tidak boleh lama, perlu segera beredar. Ketika hujan sedikit teduh, sempatlah kami ke bahagian bawah yang telahpun lecak tanahnya. Tidak lama di situ, kami terus bergerak pulang mengejar waktu Zohor yang masih berbaki.

Hajatnya kami ingin berhenti di mana-mana taman yang berdekatan tetapi terpaksa dibatalkan. Hujannya masih turun. Rumput dan tanah pula basah tidak memungkinkan untuk kami bersolat dalam keadaan seumpamanya. AlhamduliLlah segalanya dipermudahkanNya.

2 comments:

Anonymous said...

Oh, saye sukee sgt2 ngan tulip...tapi menjelang kedatangan saye nnt, festival tulip dah abis ker? ummm....takde rezeki..

-Yana-

ropidi 'n laili said...

Salam Yana,

Festival Tulip di Teseelaar berakhir 13/10 tetapi di sesetengah tempat mungkin masih ada, cth. taman bunga dsb.