Friday, October 15, 2010

Mohon Doakan Farid

[Nota: Saya mohon berbanyak kemaafan dari Sdr Farid dan Salwa serta keluarga mereka kerana menyiarkan kisah ini tanpa izin mereka. Saya merasa amat kasihan padanya dan merayu kepada semua pengunjung blog untuk sama-sama mendoakan kesembuhan kepada Farid. Terima kasih]
Sdr Farid Wajdi adalah rakan seperantauan kami di Melbourne ini. Beliau bersama anak lelakinya, Ziad mengiringi isterinya/ibunya, Salwa yang melanjutkan pengajian di peringkat PhD di Monash University kampus Clayton sejak 1 ½ tahun lalu. Di sana jugalah mereka menetap. Farid, orangnya sentiasa ceria, mudah berkira dan aktif bermain bola sepak.
Wajah ceria Farid-Salwa sekeluarga ketika sambutan Eid Fitr 2010
Selepas 2 minggu Eid Fitri tahun ini berlalu, khabar duka diterima. Disahkan oleh doktor pakar, Farid mengidap penyakit Leukemia (barah/kanser sel darah putih) yang sangat agresif, dikenali sebagai Acute Lymphoblastic Leukemia (ALL). Malah disahkan juga mempunyai gene penyakit yang ganjil dan serius, Philadelphia Chromosome.
Di peringkat awalnya, Farid dimasukkan ke Alfred Hospital sebelum dipindahkan ke Royal Melbourne Hospital untuk pemerhatian dan rawatan lanjut yang lebih terkawal. Kini beliau sedang giat menjalani rawatan kimoterapi.
Kami semua terutama rakan-rakan yang rapat dengan beliau dan keluarganya amat terkejut apabila mendengar berita duka tersebut. Berita yang amat tidak disangka-sangka. Begitulah takdir Illahi. Tiada siapa yang dapat menjangkanya.
Sememangnya Farid ada mengadu demam dan sakit/pening kepala sejak akhir bulan Ramadhan lagi tetapi ingatkan ianya sesuatu yang biasa sahaja. Memandangkan wabak demam, batuk dan selesema adalah sedang merebak akibat perubahan musim dan cuaca di awal musim bunga ini.
Pada hari Ahad baru-baru ini, bersama beberapa rakan Kg Dandy; Lajiman-Suraya, Ustaz Zain-Saliza, Dr. Asmadi, Rashdan dan Noh serta Ustaz Khairul-Dr. Intan dan Dr. Norliza dari Pascoe Vale; kami berkesempatan menziarahi Farid di Wad 5 North, Royal Melbourne Hospital.
Terasa sebak dan pilu melihat beliau terbaring lesu sambil dipicit kepalanya oleh isteri tersayang. Terbayang ketabahan di wajahnya. Beliau masih mampu tersenyum menyambut kami sambil bercerita tentang dirinya walaupun dalam keadaan kurang sedar, kesan daripada ubat penahan sakit yang diterimanya.
Di sampingnya Ziad yang berusia 4 tahun sedang tekun bermain computer game serta Sdr Anang Hudaya, rakan dari Clayton yang sentiasa mengambil berat keperluan beliau sekeluarga selama berada di hospital.
Sebelum berpisah, sempat saya memegang tangannya sambil membisikkan kata-kata semangat untuknya, selayaknya sebagai seorang Muslim. Moga beliau serta isteri tabah menghadapi dugaan Allah dan redha dengan ketentuanNya.
Kepada para pengunjung blog Salam Monash ini, marilah sama-sama kita mendoakan kesembuhan untuk Sdr Farid Wajdi. Walaupun kalian tidak mengenalinya tetapi doa kesejahteraan atas sesama saudara seIslam amatlah dituntut. Siapa tahu, doa kalian dimakbulkan oleh Allah SWT.
Ya Allah, tiada Tuhan selayaknya dipohon pertolongan selain dariMu. Ya Allah Ya Tuhan kami, sembuhkanlah hambaMu, Farid Wajdi dari penyakit yang dihidapinya. Sesungguhnya Engkau, Ya Allah Maha Penyembuh dan Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. Ameen”.

5 comments:

Nor Fadzlina Nawi said...

Insya Allah, saya turut sama doakan beliau sekeluarga. Saya mohon izin link ke blog saya ya..Terima kasih.

mampir said...

amin yarabbal 'aalamiin. makbulkan doa2 kami agar saudara Farid sembuh dari sakitnya dan sekeluarga dalam keadaan tabah dan sabar.

ropidi 'n laili said...

Salam,

Ameen.. ameen.. ameen.. Ya Rabbal 'alamin. Terima kasih Fadzlina dan mampir serta semua pengunjung.

Fadzlina - silakan. Terima kasih.

rezeki said...

salam

berat mata memandang, berat lagi bahu memikul

doa ku agar saudara farid dan keluarganya terus tabah dgn dugaan dari Allah s.w.t
semoga cepat sembuh dgn izin Allah

Anonymous said...

Semoga keluarga ini tabah menghadapi ujian dariNYA. Berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul. Moga Farid sembuh dan sihat semula. Amin.


zuraini