Monday, October 4, 2010

Daylight Saving Melbourne

Bermula jam 2:00 pagi semalam (Ahad), waktu (jam) di Victoria, Australia telah dianjakkan ke hadapan sejam lebih awal. Jika sebelum ini waktunya 5:00 pagi, kini ia menjadi 6:00 pagi. Ianya akan terus berkekalan sehinggalah awal April, 2011 nanti.
Anjakan masa sejam awal ini bukan hanya melibatkan Victoria sahaja tetapi 3 lagi negeri di bahagian selatan Australia yang turut terlibat; New South Wales (termasuk ibu negara; Canberra), South Australia dan Tasmania. Cuma masanya sedikit berbeza mengikut kiraan GMT masing-masing.
Perubahan waktu/jam ini dinamakan sebagai Daylight Saving Time atau Summer Time yang dilaksanakan setiap tahun. Tujuannya adalah untuk mengseimbangkan waktu siang yang semakin memanjang dengan aktiviti/urusan harian. Dengan kata lain, waktu terbit matahari menjelang tibanya musim panas semakin awal berbanding sebelum ini.
Western Australia, Queensland dan Northern Territory tidak terlibat dengan perubahan masa ini, waktu (jam)nya kekal seperti biasa. Ini disebabkan kedudukannya di utara benua Australia, mendekat kepada kawasan Khatulistiwa di mana tidak terlibat secara langsung dengan perubahan 4 musim yang ketara (panas, luruh, sejuk dan bunga).
Dengan perubahan waktu ini menjadikan jarak waktu Victoria dengan Malaysia berubah kepada 3 jam lebih awal berbanding 2 jam sebelumnya. Jika sebelum ini jam 9:00 di Malaysia menyamai jam 11:00 di Victoria, kini ia menjadi jam 12:00 di Victoria. Begitulah sebaliknya.
Bagi anak-anak kami, mereka amat menyukainya kerana dapat menunaikan solat Zohor di rumah. Sebelum ini ianya perlu dilakukan di sekolah dengan kemudahan penggunaan bilik dan ambilan wuduk yang kurang selesa. Tambahan pula mereka mempunyai masa yang lebih panjang di sebalik petang. Begitu juga bagi yang berkerja.
Setiap kali bermulanya Daylight Saving, pasti akan ada sedikit sebanyak kekeliruan dalam urusan seharian. Ramai yang tidak perasan dan masih mengikut waktu seperti hari-hari sebelumnya. Banyak temujanji yang terlewat dan adakala menimbulkan keributan. Namun semuanya disambut dengan senyuman dan kemaafan.
Ada hikmahnya Daylight Saving Time ini. Sewajarnyalah kita bersyukur kepada Allah SWT.

No comments: