Tuesday, October 19, 2010

Tetamu Malaysia : Famili Cik Shuib

Cik Shuib adalah adik kepada abah (mertua). Kini beliau di Melbourne, bersama-sama dengan isterinya, Cik Nor; anak perempuannya, Roselina dan anak saudara Cik Nor, Adib. Mereka tiba di Melbourne pada pagi Sabtu baru-baru ini (16/10/2010), berjalan-jalan makan angin sambil menziarahi kami di perantauan. Terima kasih atas ingatan.
Hari Sabtu, mereka banyak menghabiskan masa di rumah sahaja. Rasa penat dan mengantuk dalam penerbangan (jetlag) masih belum hilang lagi. Tambahan pula suhu di luar rumah sejuk, sekitar 15C disertai hujan dan angin. Di sebelah petangnya mereka dibawa berpusing-pusing sekitar Dandenong, sekadar mengenali secara umum kawasan di mana kami tinggal.
Hari Ahad pula kami sekeluarga sama-sama keluar ‘merayau’ di Melbourne City; antaranya ke Federation Square, menyusuri tepian Yarra River, menaiki Tram City Circle, ke Queen Victoria Market, Flagstaff Gardens, Harbourtown dan menyinggah solat di Masjid AFIC @ Jeffcot St. Masih banyak lagi tempat yang ingin dikunjungi tetapi kami kesuntukan masa. Malah masing-masing telah pun kepenatan.
Dua hari menginap di rumah kami, pada hari ketiga (semalam), mereka mengorak langkah lebih jauh dalam misi jalan-jalan makan angin, bermula dengan ke Phillip Island. Hari ini mereka menaiki feri melintasi Port Phillip Bay dari Sorrento ke Queenscliff, seterusnya menyusuri Great Ocean Road ke Port Campbell sebelum kembali ke Dandenong pada hari Khamis.
Penerbangan balik mereka dijadualkan pada hari Ahad ini (24/10/2010). Dengan dua hari yang masih tinggal (Jumaat dan Sabtu), Insya Allah, jika berkesempatan, mereka akan dibawa menjelajah ke beberapa tempat menarik di sekitar Dandenong.
Dengan keterbatasan masa yang ada, diharapkan setiap perancangan yang diatur terlaksana hendaknya.

No comments: