Saturday, October 2, 2010

Phillip Island Wildlife Park

Penat 3 hari menyusuri Great Ocean Road masih lagi terasa. Keesokan harinya (Sabtu), kami bergerak pula ke Phillip Island yang terletak kira-kira 100 km dari Dandenong. Tumpuan kami di Phillip Island adalah ke Wildlife Park untuk memberi peluang kepada tetamu berlima (Cik Kamal, Kak Ijan, Ros, Fizi dan Wandah) merasai pengalaman dikerumuni oleh kangaroo sambil memberi makan dari tangan sendiri.
Koleksi sebahagian foto terdapat di Album Foto Kami (Phillip Island Wildlife Park).

Kami bertolak dari Dandenong sesudah solat Zohor. AlhamduliLlah cuacanya baik sekali. Singgahan pertama kami adalah di Information Centre, seterusnya ke Panny’s Chocolate Factory yang hanya terletak di seberang jalannya. Kami tidak masuk melawat ke dalam kilang kerana kesuntukan masa. Sekadar berlegar-legar di kedai coklat sambil merasa sample yang disediakan serta membeli sepaket-dua coklat untuk bekalan dan santapan.

Dari Chocolate Factory, kami terus ke Phillip Island Wildlife Park. Masing-masing tidak sabar lagi untuk bersua muka dengan kangaroo dan lain-lain haiwan yang terdapat di dalamnya. Sebahagian besar haiwan diletakkan di dalam kandang/pagar/reban, antaranya koala, cicak, echidna, bandicoot, quiol, wombat, kangaroo merah, dingo, tasmanian devil, ular dan pelbagai jenis burung. Manakala haiwan yang dilepas bebas pula antaranya kangaroo kelabu, wallaby (kangaroo kecil), itik, angsa dan juga emu.

Melewati setiap haiwan yang dikurung terlintas rasa kasihan dan keinsafan. Renungan tajam mereka kepada setiap pengunjung bagaikan satu luahan dan permintaan, “Bebaskanlah kami. Tersiksa kami terkurung”. Terdetik di hati, “Betapa bertuahnya makhluk lain yang dapat lepas bebas mengikut naluri tersendiri”. Apakan daya...

Menghampiri pintu ke wetland/bush area, beberapa ekor kangaroo mula mendekati kami. Jinak sekali. Disuakan mulut meminta disuapkan makanan yang dibekalkan oleh petugas di kaunter masuk. Rasa takut yang timbul pada awalnya tanpa disedari hilang berganti rasa seronok. Sekejap sahaja makanan yang dibawa habis apabila semakin banyak kangaroo datang berkerumun.

Ketika kunjungan dahulu, Imran sedikit penakut tetapi kini begitu berani sekali. Begitu juga Wandah yang pertama kali bersua kangaroo. Yang lain-lain tiada masalahnya. Peluang bergambar tidak dilepaskan.

Sebelum beredar keluar, kami berjalan di wetland, melalui denai yang dikelilingi kolam berair dan pepohonan (bakau?) tidak berdaun. Suasana yang tenang dan aman. Di celah-celah pokok, banyak sekali kelihatan kangaroo dan wallaby sedang berehat. Mungkin telahpun kekenyangan melayan para pengunjung sedari pagi lagi.

Kami beredar dari Wildlife Park sekitar jam 5:00 petang. Kami berhenti di A Maze ‘N Thing untuk makan dan solat qasar Asar. Seterusnya kami singgah di tempat letak kereta San Remo untuk solat jamak Maghrib-Isyak sebelum pulang ke Dandenong.
Sememangnya timbul rasa tidak selesa bersolat seumpamanya dengan dikelilingi hiruk pikuk suara jeritan dari premis hiburan berdekatan. Namun apakan daya, itu sahaja pilihan yang ada. Paling utama perintah Allah SWT dapat ditunaikan. Moga dirahmatiNya. Ameen.

No comments: