Tuesday, October 26, 2010

Berangkat Pulang

Kelmarin, Cik Shuib sekeluarga berlepas pulang ke tanah air. AlhamduliLlah mereka selamat tiba di LCCT kira-kira jam 4:00 petangnya.
Selama seminggu di Melbourne, mereka berkesempatan melancung ke Phillip Island, Great Ocean Road, Port Campbell, Brighton Beach dan Melbourne City. Tidak terkecuali berjalan-jalan di Dandenong, antaranya ke Lysterfield Park, Narre Warren, Dandenong Market, Dandenong Plaza dan kedai-kedai di sekitarnya.
Pasti banyak pengalaman dan pengetahuan yang dapat diambil pengajaran dan dihadami. Lain padang lain belalangnya. Lain lokasi lain pula situasinya. Demikianlah lumrahnya...
Dari pemerhatian kami; mereka amat kagum dengan keunikan, keindahan dan keteguhan seni reka setiap struktur binaan yang diketengahkan. Dari sekecil-kecil arca di tepi jalan sehinggalah bangunan yang tersergam megah di tengah-tengah kota metropolitan. Betapa sesuatu yang bernilai seni mendapat pengiktirafan sewajarnya dari pihak kerajaan dan komuniti setempat. Amat berbeza dari suasana penerimaan masyarakat di Malaysia.
Mereka juga diuji dengan cuaca panas dan sejuk yang tidak menentu. Ketika turun di Melbourne Airport seminggu lalu, cuacanya amat sejuk dengan suhu kira-kira 7C. Beberapa hari selepasnya, suhunya meningkat sehingga 30C. Ada harinya pula penurunan suhunya sedikit mendadak dari 29C kepada 18C, hanya berselisih sehari sahaja. Begitulah fenomena cuaca di Melbourne sekarang.
Ketika senggang masa yang ada, kami kerap bersembang tentang nilai-nilai hidup dan hala tuju setiap insan yang dipertanggungjawabkan sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Dalam usaha meraih redhaNya, tanpa sedar ramai yang tersilap langkah. Ada yang terbabas dan ada yang terkhilaf. Pertelingkahan menjadi medan pilihan, sedangkan musyawarah dikesampingkan. Amat menyedihkan...
Sepanjang mereka berada di rumah kami, terasa begitu seronok sekali. Imranlah yang paling teruja. Atuk Shuib sentiasa didampinginya. Balik dari sekolah, Atuk Shuib yang dicarinya. Mengaji Iqra’, Atuk Shuiblah guru pilihannya. Ketika istirehat, Atuk Shuib juga tempat bermanjanya. Atuk Shuiblah tempat melepaskan rindunya pada Atuk Tauhid yang kini berada di Sydney, di rumah sepupu sebaya Imran, Adam Khaliq.
Kepada Cik Shuib, Cik Noriah, Roselina dan Adib Firdaus, diharapkan mereka bergembira selama berada di Melbourne. Mohon maaf atas setiap kekurangan dan layanan yang tidak seberapa. Sampaikan salam kami pada keluarga dan sanak saudara yang ditemui ketika di tanah air.

No comments: