Thursday, October 21, 2010

Nasihat Orang Lama

Akhir-akhir ini ramai keluarga dari Malaysia yang berkunjung ke Melbourne. Bukan sahaja dari kalangan keluarga kami tetapi juga rakan-rakan seperantauan di Melbourne ini. Jika ada kesempatan kami akan menjemput mereka bertandang ke rumah kami. Lebih-lebih lagi jika yang datang itu adalah orang tua yang berstatus ibu atau bapa.
Memang seronok apabila dapat berjumpa mereka. Apatah lagi mendengar kisah kehidupan yang pernah mereka lalui, berserta pula ungkapan nasihat dan pandangan ikhlas sebagai pedoman untuk kami.
Malam semalam, kami menjemput mertua Dr. Norhana (Kak Hana), Tuan Haji Makmor dan isterinya makan malam di rumah kami, bersama-sama Kak Hana, Ain, Ina dan Adlan.
Hari ini mereka pulang ke tanah air. Telah hampir seminggu mereka berada di Melbourne, datang menziarahi menantunya serta cucu-cucu mereka. Kak Hana kini sedang mengikuti kursus 9 bulan di Monash University.
“Balik Malaysia nanti sambung kerja kat tempat lama ke?”, tanya Pakcik Makmor.
“Tak Pakcik... Saya dah berhenti. Kerja swasta tak boleh nak cuti panjang sampai 3 tahun. Saya cuma diberi cuti 6 bulan sahaja, lepas itu terus berhenti secara automatik”, jawabku sambil memandang ke wajah tuanya. Walaupun Pakcik Makmor dah berusia lebih 70 tahun tetapi masih tampak cergas dan bertenaga lagi.
“Insya Allah, mungkin saya buat bisnes tetapi belum tentu lagi apa bisnesnya”, tambahku lagi.
Termenung seketika Pakcik Makmor sebelum berkata,“Kalau buat bisnes, bermulalah dari kecil. Belajar selok belok berniaga dahulu”.
Tulus sekali ingatan yang diberikannya.
Tanpa menunggu lama, Pakcik Makmor menceritakan pengalamannya terlibat dalam dunia perniagaan. Suatu ketika dahulu keluarganya mempunyai syarikat percetakan yang besar di Negeri Sembilan. Malah pernah mempunyai cawangan di Shah Alam. Kegawatan ekonomi yang tercetus di tahun 1997 telah menyebabkan perniagaan mereka terjejas teruk dan terpaksa menanggung beban hutang yang besar.
Dalam rancak bercerita, Pakcik Makmor berpesan,“Kalau buat bisnes, jangan sesekali lupakan isteri. Susah senang biarlah bersama”. Berkali-kali diulanginya, diiringi nada sebak. Ada kisah sedih di sebaliknya.
“Insya Allah, Pakcik”, jawabku ringkas.
Dalam usia menghampiri ¾ abad, Pakcik Makmor masih lagi giat dalam perniagaan kiosk di Stesen Keretapi Nilai, Negeri Sembilan. Pendapatan hariannya cukup untuk menanggung diri dan isteri. Anak-anak semuanya telah pun berjaya dalam hidup.
“Pakcik buka kedai selepas Subuh, lepas itu tutup jam 10:00, pergi kebun, balik solat Zohor dan tidur. Jam 3:00 buka balik hingga jam 4:30, kemudian tutup sekejap untuk solat Asar. Sebelum waktu Maghrib ditutup dan dibuka selepasnya sehinggalah jam 10:30 malam”.
Demikian cerita Pakcik Makmor tanpa dipinta. Secara peribadi aku mengkagumi aturan hidup yang dilakukannya. Dalam kesibukan seharian mencari rezeki, masa untuk mendekatkan diri kepadaNya tidak diabaikan. Begitulah yang sewajarnya. Moga ianya menjadi ingatan padaku. Ameen.
Masa yang berlalu terasa begitu cepat sekali. Selepas solat Isyak berjemaah, mereka beredar pulang. Insya Allah, ketemu lagi di tanah air nanti.

No comments: