Friday, October 29, 2010

Menghitung Hari

Hari demi hari silih berganti. Semalam telah pun berlalu, hari ini terus berjalan, Insya Allah esok bakal ditempuhi. Begitu cepat masa berlalu.

Kini kami sedang menghitung hari-hari untuk pulang ke tanah air. Insya Allah perancangan kami adalah pada 11 Januari 2011 nanti. Ditolak hari ini, masih ada 74 hari lagi, tidak sampai pun 2 ½ bulan lagi untuk kami meninggalkan bumi Australia ini.

Kami merancang untuk keluar dari rumah sewa yang telah didiami hampir 3 ½ tahun ini di pertengahan bulan Disember ini. Manakala pungutan barangan untuk dibawa pulang menaiki kapal dijadualkan pada 9 Disember. Insya Allah kami menggunakan kontena, berkongsi bersama-sama beberapa orang rakan yang juga akan pulang ke tanah air dalam masa terdekat ini.

Ini bermakna hanya tinggal kira-kira 40 hari lagi untuk kami uruskan kerja-kerja pembungkusan, pelupusan barangan yang tinggal dan pembersihan rumah sebelum diserahkan kembali kepada tuan rumah. Segalanya kelihatan mudah sahaja tetapi amat memenatkan. Apakan daya, semuanya perlu dilakukan sebaik mungkin.

Melihat sekeliling, masih banyak urusan yang belum selesai. Barang-barang berselerak di sana-sini. Sebilangannya telah pun dimasukkan ke dalam kotak, manakala sebahagiannya lagi masih digunakan lagi. Entah bila nak dikemaskan...

Manakala barangan yang tidak ingin dibawa pulang telah pun/ sedang diagih-agihkan kepada rakan-rakan sekampung samada secara percuma atau dijual dengan ‘harga kawan’. Mana-mana yang masih tinggal dikumpulkan untuk dijual melalui Garage Sale yang dijadualkan esok hari di halaman hadapan rumah kami. Selebihnya akan diadakan Garage Sale kali kedua pada awal Disember nanti, seterusnya dilupuskan jika masih berbaki. Harap-harap adalah pembelinya, cukuplah sebagai modal membeli kotak-kotak untuk pembungkusan.

Barangan kecil tidaklah merisaukan kami, mudah untuk dilupuskan tetapi barangan besar dan pukal seperti katil, tilam, set meja makan, sofa dan kereta amat membebankan sekiranya tidak terjual. Apa-apa pun kami amat berterima kasih kepada beberapa rakan yang telah pun membeli beberapa barangan besar seperti peti sejuk, mesin basuh, katil bujang dan televisyen.

Sebelum berangkat pulang, kami merancang untuk melancung ke New Zealand terlebih dahulu, suatu impian yang telah lama diidamkan. Kata orang, alang-alang dah dekat, baik diambil kesempatan. Insya Allah kami akan ke sana selama 2 minggu pada akhir bulan Disember nanti. Sekembalinya kami ke Melbourne, kami akan menumpang di rumah Dr. Asmadi di Keysborough sehingga tarikh penerbangan pulang nanti.

No comments: